Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Galaxen - mer än festival

Publicerat fredag 5 februari 2010 kl 16.22
1 av 3
Galaxen ansvarar för Ritzhuset, tidigare Folkets Hus, i Arvika.
Festivalens marknadansvariga, Emma Finnkvist.
2 av 3
Festivalens marknadansvariga, Emma Finnkvist.
Galaxens ordförande Jonas Hallberg.
3 av 3
Galaxens ordförande Jonas Hallberg.

Kring Galaxen kretsar inte bara Arvikafestivalen. Genom åren har arbetet i föreningen utvecklats och förgrenats och i dag tar Galaxen stor plats i Arvikas kulturliv. Samtidigt som man nu försöker få mer liv i Ritzhuset, smids planer för att lyckas med det som inte fungerade förra året - att göra en ekonomiskt hållbar festival.

Arvikafestivalen har funnits sedan 1992, driven av frivilliga eldsjälar. Då var Stonefunkers ett av de stora namnen och runt 1 800 besökare kom, sedan dess har både publiken och antalet artister vuxit. Förra året kom knappt 23 000 personer för att campa och lyssna på musik i parken vid Solvik. Då fick festivalledningen igenom en drömbokning med syntpoplegenderna Depeche Mode.

Festivalen, och publiken, har väckt mycket uppmärksamhet i lilla Arvika genom åren. Det finns många historier om hur stans äldsta invånare förtjust studerar festivalbesökarnas märkliga kläder och frisyrer, men lika många om hur boende i Solvik fått problem med nedskräpning och störningar i samband med festivalen. Kulmen kom i somras, när campingen utökades på en fotbollsplan, något som de boende och fotbollsklubben inte var med på.

– Jag hoppas att de flesta som bor omkring och påverkas av festivalen känner att det är någonting man kan vara stolt över och stå ut med, säger Jonas Hallberg, ordförande för Galaxen.

 – Men det finns problem och det jobbar vi ständigt med. Det absolut bästa för oss är om folk hör av sig och säger till när något inte fungerar, säger han.

Jonas Hallbergs festivalkarriär började 1998, när han lämnade sommarstugan i Blekinge för att åka hem och titta på Rammstein. Men de ställde in, och besvikelsen var stor.

– Jag var inte så imponerad av själva grejen, att gå på festival, säger han.

Men någonting satte den inställda konserten i gång hos Jonas Hallberg. För sedan den regniga upplevelsen 1998 har han jobbat med festivalen. Som funktionär hann han med att vara ansvarig för drickan, campingen och genomförandet, innan han blev huvudansvarig för festivalen 2005. Och nu är han alltså ordförande i Galaxen.

En annan som började som funktionär är Emma Finnkvist, i dag marknadsansvarig. Varje sommar samlas över 2 000 frivilliga för att jobba med festivalen. Betalningen är en biljett in till området, och det är inte bara värmlänningar som kommer för att jobba, funktionärerna kommer från hela landet. Och Emma Finnkvist tror att hon vet varför folk ställer upp på det hårda arbetet.

– För min del handlade det jättemycket om gemenskapen. Här fick man träffa folk som jobbade mot ett och samma mål, och man fick känna sig betydelsefull och att man fick ett förtroende, säger hon.

Men Galaxen är alltså mer än festival. Erfarenheterna från festivalarbetet förs vidare genom två projektledarutbildningar som Galaxen genomför tillsammans med Ingesunds folkhögskola. Och sedan 2005 är det Galaxen som driver Ritz, det som tidigare var Folkets Hus i Arvika. Tillsammans med kommunen renoverade föreningen lokalerna, som nu används för spelningar och andra evenemang.

– Det här ska vara en resurs lika mycket som en plats där vi arrangerar själva. Och det ska vara en mittpunkt för kulturlivet i Arvika, säger Jonas Hallberg som också är ansvarig för Ritz.

Det är fortfarande Arvika kommun som äger Ritzhuset, Galaxen hyr och förvaltar. Förutom det första året, har verksamheten gått med förlust, men det har föreningen kunnat täcka med pengar från Arvikafestivalen. Nu går inte det, efter att även festivalen gick back i somras.

– Ritz har haft lite svårt med ekonomin, men det är kanske inte så konstigt. Det är klart att det tar tid att hitta en form, säger Jonas Hallberg.

Nu ska man försöka rikta sig till fler målgrupper och bredda sin verksamhet för att få Ritz att stå på egna ben. Även festivalledningen försöker tänka nytt inför årets Arvikafestival, förra året slutade ju med minusresultat. 

– Vi kommer inte att satsa så mycket på bandbokningarna och inte lägga lika mycket pengar där. Vi kommer snarare att försöka krympa ner festivalen till den storleken den hade innan, säger Emma Finnkvist.

Runt 20 000 besökare blir målet. Och man ska fortfarande satsa på att få i hop det bästa artistprogrammet.

– Men det bästa måste inte alltid vara det största, säger Emma Finnkvist.

Kajsa Carlsson
kajsa.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".