Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
SR Värmland granskar Galaxen

Film gav rekordintresse för festivalen

Publicerat tisdag 9 februari 2010 kl 07.05
1 av 3
Skärmdump från Arvikafestivalens hemsida.
2 av 3
Festivalens marknadansvariga, Emma Finnkvist.
3 av 3
Urban Karlstam på Motherland.

Arvikafestivalens omdiskuterade reklamkampanjer som kom i höstas orsakade inte bara en kritikerstorm. Reklamfilmen och platsannonsen där man sökte naken arbetskraft gav också mer uppmärksamhet än vad festivalen någonsin tidigare fått.

Det var filmen där en ung tjej onanerar, som verkligen fick fart på diskussionerna kring Arvikafestivalens marknadsföring under hösten. Och samtidigt som politiker, sponsorer och medier diskuterade lämpligheten i reklamen, upplevde festivalledningen ett intressse utan dess like.

– På vår hemsida hade vi en halv miljon besök under kampanjtiden, det har aldrig skrivits så mycket om Arvikafestivalen och på så många olika ställen, säger festivalens marknadsansvariga, Emma Finnkvist

Och aldrig har så många sökt på Arvikafestivalen med sökmotorn Google som i december förra året när filmen kom. Vi har tittat tillbaka till 2004, och inte ens inför någon av festivalerna har intresset varit så stort som i december.

Men trots att kampanjen fick stort genomslag, kan Arvikafestivalen förlora i längden på sina metoder. Det anser Urban Karlstam, på varumärkes- och designbyrån Motherland.

– Den gamla klyschan är ju att all publicitet är bra publicitet. Men samtidigt måste man leverera någon form av trovärdighet. Jag vill inte säga att det var rätt eller fel, men det finns en risk med den här typen av kampanjer, det gör det definitivt.

 Kan det inte vara smart rent ekonomiskt med den här typen av kampanj?

– Visst är det ekonomiskt att skippa sådant som tunnelbanereklam. Men bara om man hanterar de här distributionskanalerna på rätt sätt, och får människor att säga rätt saker om det egna varumärket, säger Urban Karlstam.

Kajsa Carlsson
kajsa.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".