Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Galaxen, festivalen och pengarna...

Publicerat tisdag 9 februari 2010 kl 11.54
1 av 4
Dave Gahan, sångare i Depeche Mode. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
2 av 4
Galaxens ordförande Jonas Hallberg.
3 av 4
Galaxen ansvarar för Ritzhuset, tidigare Folkets Hus, i Arvika.
4 av 4
Arvikas kommunalråd Claes Pettersson.

Det kostar att göra festival. Men hur mycket, och vem betalar? Sveriges Radio Värmland har gjort en djupdykning i Arrangemangsföreningen Galaxens ekonomi, och granskat bidragen från bland andra Arvika kommun, Region Värmland och EU.

– Vi får aktiva ungdomar, det är ingen dålig aktivitet att vi har 2 000 ungdomar som driver festival. Det här har varit en entreprenörsskola bland ungdomar och det är ett viktigt varumärke och betyder en hel del för handel och annan verksamhet i kommunen, säger Arvikas kommunalråd Claes Pettersson.

 Både hos honom och övriga ledande politiker i kommunen finns en stark vilja att stötta Arrangemangsföreningen Galaxen. Kommunens stöd genom åren är svårt att värdera, eftersom det inte bara handlar om rena ekonomiska bidrag, utan till stor del också praktisk hjälp. Det kan till exempel vara investeringar i campingen, som hjälp med dränering.

– Det är en vanlig missuppfattning att festivalen har fått en massa pengar. Vi har fått pengar, men nästan alla har varit till projekt som inte har handlat om festivalens faktiska kostnader, säger Galaxens ordförande Jonas Hallberg.

Det är svårare än man kan tro att ta reda på hur mycket pengar som har kommit till Galaxen i form av bidrag. Galaxen är en ideell förening utan några skyldigheter att redovisa sin ekonomi. Men Sveriges Radio Värmland har gjort ett försök att summera bidragen, från 2004 och framåt.

Från Arvika kommun har Galaxen fått drygt 5,7 miljoner kronor. I det räknas värdet på Ritzhuset in och ett årligt driftsbidrag för Ritz. Övriga pengar ingår i olika projekt som Galaxen har genomfört.

 Region Värmland har bidragit med minst 2,4 miljoner kronor under samma period. Även där handlar det om bidrag till olika projekt som bland annat har gått ut på att skapa ett ökat samarbete inom musikområdet, för att öka Värmlands attraktionskraft hos unga. Men det har också handlat om bidrag till festivalens områdesprogram.

– Vi anser att Galaxens arbete med festivalen är viktigt ur värmländsk besöksnäringssynpunkt, säger regionrådet Tomas Riste.

Det har också kommit pengar från EU, länsstyrelsen, Ungdomsstyrelsen och Arbetsförmedlingen. Även flera värmländska kommuner har bidragit med mindre summor. Totalt har vi hittat inkomster i form av olika slags stöd, på drygt 11,3 miljoner sedan 2004.

Då är inte sponsringen från bland annat Westra Wermlands Sparbank inräknad. Den är också hemlig. Och totalsiffran kan alltså vara högre, det vet vi inte eftersom Galaxen inte delar med sig av några fullständiga årsredovisningar.

Det var efter festivalen 2004, där bland andra den tyska gruppen Kraftwerk spelade, som Arvikafestivalen gick igenom en svår ekonomisk kris. Bokslutet hamnade på minus 3,8 miljoner kronor, och konkursen var nära.

Året efter gick man back igen, men sedan dess har det gått bättre och festivalen har slagit flera publikrekord. Och publikrekord blev det även när den stora drömmen om Depeche Mode slog in i somras. Men festivalledningen hade räknat med nästan 3 000 fler besökare än vad som dök upp. Det blev ännu ett förlustår, men hur dåligt det gick, det vill ingen berätta.

– Vi pratar inte om det i siffror, men det var ju en betydande förlust och ett hårt arbete, säger Jonas Hallberg.

Ni håller siffrorna hemliga, och lämnar heller inte ut fullständiga årsberättelser. Varför är det så hemligt med ekonomin?

– För att ta oss ur en sån här situation har vi känt att vi behöver arbetsro. Jag förstår att folk är nyfikna, men mer än så är det väl egentligen inte. Jag vet inte om det skulle ha någon egentlig funktion att prata om det, annat än att vi skulle få prata en väldig massa om det, säger Jonas Hallberg.

Kommunalrådet Claes Pettersson vill inte heller berätta om förlusten:

– Det är Galaxens sak att berätta hur ekonomin ser ut i festivalen. Men de har jobbat oerhört bra med detta och hittat finansiering som gör att man kan fortsatta att skapa festivaler, säger Claes Pettersson.

Galaxen, där Arvikafestivalen förstås är den allra största och viktigaste faktorn, omsätter mellan 25 och 30 miljoner kronor per år. Festivalens största intäkt är biljettförsäljningen, Och självklart blir det ett stort avbräck om det dyker upp 3 000 färre personer än väntat. Med ett biljettpris på 1 000 kronor blir det tre miljoner kronor bara där.

Och samstämmiga uppgifter talar om miljonbelopp när det gäller förra årets förlust, det är efter att ett antal skulder har förhandlats bort. Flera källor uppger också att Depeche Mode kostade åtta miljoner kronor, alltså nästan en tredjedel av Galaxens hela omsättning. Inte heller den uppgiften går att få bekräftad av Galaxen.

I höstas beviljades projektet Arvikafestivalen och framtiden tre miljoner kronor. Pengarna kommer från Arvika kommun och Region Värmland.

– Framför allt handlar det om att bygga upp en långsiktighet som inte har funnits tidigare. Jag är ofantligt stolt över festivalen, men faktum är att vi sitter här 18-19 år senare utan ett eget kapital som gör att vi helt på egen hand kan lösa ett år som inte går som vi har tänkt oss, säger Jonas Hallberg.

Men det är inte första gången som Galaxen får pengar för att stabilisera arbetet med festivalen.

Efter förlusten 2004 bidrog regionen, länsstyrelsen och Arvika kommun tillsammans med knappt en miljon till projektet Värmland på Arvikafestivalen. Så här stod det i regionens beslut:

"Syftet är att återuppbygga festivalen efter ett kraftigt underskott och satsa framåt."

I beslutet poängterade Regionstyrelsen att:

"Galaxen i framtiden bör utgå från ett rimligt antal bsökare.. Det är också önskvärt att man i planeringen bygger upp en ekonomisk buffert.."

Och 2001 beviljades Galaxen totalt över 3,7 miljoner för att:

"Utveckla Arvikafestivalen och säkra dess långsiktiga överlevnad"

Tre projekt, alla med målet att säkra festivalens överlevnad och hitta en långsiktighet. Och det återkommande problemet verkar vara det som också beskrivs som festivalens tillgång - att de som jobbar med festivalen byts ut gång på gång.

– Det är klart att det blir bräckligt att det kommer in personer som inte har erfarenhet och inte har gjort det förut och som får göra om de flesta missstagen igen, säger Jonas Hallberg.

Men han pekar samtidigt på Hultsfredsfestivalen och det faktum att det gått ännu sämre för de arrangörerna, trots att de har haft mer kontinuitet i festivalledningen. Men är då Arvikafestivalens metoder ett rimligt arbetssätt, och är det rimligt att stötta projekt där ledningen för en av Sveriges största festivaler ska lära sig att göra festival?

– Jag tror att det är klokt att festivalen nu ska försöka hitta sin egen nisch. Men jag vill ändå betona att det är styrelsen i Galaxen som hanterar detta. Vi lägger oss inte i hur man arrangerar festivalen. Vi är glada att det finns ett antal ungdomar som tar ett väldigt stort ansvar. Vi är beredda att vara med och stötta, säger regionrådet Tomas Riste.

Inte heller kommunalrådet Claes Pettersson ser några problem med att stötta den här typen av projekt.

– Det är många ungdomar som har fått lära sig ledarskap, det är en oerhört kreativ skola. Jag tror inte att det här är sista gången vi behöver stötta festivalen, det är jag helt övertygad om. Däremot hoppas jag att vi tar ett steg i rätt riktning varje gång, säger Claes Pettersson.

Kajsa Carlsson
kajsa.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".