Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vad tjänar vi på Arvikafestivalen?

Publicerat onsdag 10 februari 2010 kl 16.52
1 av 4
Konsert på scenen Apollo 2010. Foto: Maja Suslin/Scanpix
2 av 4
Tomas Riste Foto: Laila Carlsson
3 av 4
Urban Karlstam på Motherland.
4 av 4
Stefan Johansson

Arvikafestivalen och föreningen bakom den, Galaxen, hyllas av många för att de inspirerar entreprenörskap hos unga. Men inte bara det, näringslivet, turismen och Arvikas varumärke får också en skjuts av festivalen enligt de som stöttar den. Men har någon kollat om det verkligen stämmer? Och har festivalen som begrepp sjunkit in hos svenskarna? Vi har testat!

– Så fort våren och sommaren kommer är trycket på hotellbokningen enormt från festivalen. Vi kan få upp till 20 samtal om dagen om det här, säger Stefan Johansson, som är vd för Hotell Oscar Statt i Arvika.

– Det är en helt annan folkgrupp som kommer till Arvika, mest ungdomar med olika utseenden och olika kläder. De är väldigt glada och trevliga, säger kioskägaren Said Salehinia i Arvika.

Under festivalveckan säljer han mest av läsken, men även tobak och musiktidningar går bra. Och att det gynnar handeln i Arvika när festivalen drar i gång, det råder det ingen tvekan om.

Nyföretagandet bland Arvikas unga är en annan effekt som anses komma från festivalen.

– Vi har företag som har utvecklat kravallstaket, som har utvecklat en ny sida för biljettköp på internet och det finns ljud- och ljusföretag. Det är den vanligaste typen av företag som kommer från personer som har varit engagerade kring festivalen, säger utvecklingschefen i kommunen, Anna Wikstrand.

Den sista aspekten som lyfts fram är vad Arvikafestivalen betyder för synen på Arvika och Värmland, vad det betyder för vårt varumärke. Och att Arvikafestivalen är viktigt för kommunens, och regionens varumärke, bekräftas av varumärkesexperten Urban Karlstam.

– Arvikafestivalen och Hultsfredsfestivalen, där man har tagit upp ortsnamnet i festivalnamnet, gör att man sätter ett ökat fokus på orten i fråga, säger han.

– Det sätter ortens namn på kartan och skapar ett ökat medvetande runt om i Sverige för att orten faktiskt finns. Till största delen är det positivt, säger Urban Karlstam.

Och talet om varumärket och dess betydelse dyker upp överallt, och upprepas som ett mantra av både kommunalråd och regionråd.

– Du kan marknadsföra Arvika med festivalen. Och bland ungdomar är Arvikafestivalen och Färjestad som är våra starkaste varumärken, säger Claes Pettersson (S), kommunalråd i Arvika.

– Det här pratas det om i hela Sverige. Det sätter Värmland på kartan, säger regionrådet Tomas Riste (S).

Utvecklingschefen Anna Wikstrand är inne på samma spår.

– Om vi reser runt i Sverige och frågar vad man känner till om Arvika så kommer festivalen högt upp på listan. Det är det som många känner till, särskilt ungdomar, säger hon.

Så varför inte testa Arvikas varumärke? Vi bad reportrar runt om i landet fråga folk om vad det vet om Arvika. Resultatet kan du lyssna på här intill.

Kunskapen om Arvika och festivalen är varierande bland dem våra reportrar träffade. Och frågan är hur den faktiska kunskapen ser ut när det gäller Arvikafestivalens värde för kommunen och regionen. Det är viktigt att försöka mäta det, och inte bara gå på känsla, menar varumärkesexperten Urban Karlstam.

– Annars kan pratet om varumärken bli väldigt abstrakt, om man inte sätter upp någon form av mätbara mål, säger han.

Är det skillnad mellan en privat aktör och en kommun eller myndighet?

– Ja, så tillvida att kommunen, lite vårdslöst, leker med kommuninvånarnas pengar eftersom det är skattepengar i slutändan. Kraven bör nog vara större på en kommun, att det man väljer att sponsra faktiskt ger någonting tillbaka till kommunen på sikt.

Region Värmland har nyligen gjort en studie inför arbetet med att utveckla turismen i Värmland, och den visar att Arvikafestivalen, tillsammans med bland annat rallyt, hör till de viktigaste evenemangen för att locka turister.

Men i Arvika har man inte gjort någon undersökning om festivalens värde, vare sig för handeln, besöksnäringen eller Arvikas varumärke.

– Vi har ingen tillförlitlig statistik, men vi har diskuterat att försöka få fram det. Det har vi diskuterat tillsammans med Galaxen så det hoppas jag att vi kommer att kunna genomföra framöver, säger utvecklingschefen Anna Wikstrand:.

I sommar gneomförs festivalen för 19:e året, varför har man inte gjort en sådan undersökning tidigare?

– Det är en bra fråga och det borde vi naturligtvis ha gjort tidigare. Men nu har vi det på agendan och jag hoppas att festivalen är med och bidrar i det arbetet.

Vad hoppas ni på att kunna använda en sådan undersökning till?

– Det ökar vår kunskap om vad besöksnäring och evenemang betyder för Arvika. Vi gör en turistekonomisk undersökning varje år. Där ser vi indikatorer, men inte specifikt vad ett evenemang kan betyda, utan där får vi statistik på vad hela branchen betyder. Vi behöver bryta ned den ytterligare.

Kajsa Carlsson
kajsa.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".