Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Askmolnet

Osäkert om Fabricius får ersättning

Uppdaterat torsdag 28 oktober 2010 kl 11.57
Publicerat onsdag 27 oktober 2010 kl 14.54
"Reglerna är svårtydbara"
(1:31 min)
Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Det är osäkert om dom som drabbades av askmolnet från Island i våras kommer att få ersättning för inställda flyg och omkostnader. Det säger Maria Wallin, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Det är osäkert om dom drabbade av askmolnet från Island i våras kommer att få ersättning för inställda flyg och omkostnader. Christer Fabricius i Forshaga, som fick avslag på sin ansökan om ersättning från Ryanair, är bara en i mängden. Maria Wallin, jurudisk rådgivare på Konsument Europa, säger att det är osäkert om någon kommer att få ut några pengar alls.

– Det är lite lurigt här. De här reglerna har inte prövats i den här utsträckningen tidigare. Det finns en förordning inom EU som reglerar flygpassagerares rättigheter, säger Maria Wallin.

Förordningen innebär att passagerarna har rätt till assistans och ersättning i samband med inställda flygningar, men när det råder extraordinära omständigheter, som till exempel naturkatastrofer, blir det ett annat läge. Christer Fabricius har varit i kontakt med Ryanair via brev och mejl. Det går enbart att kontakta företaget på detta sätt om man vill få ersättning

På Allmänna Reklamationsnämnden har man fått in uppemot 350 anmälningar mot olika flygbolag i samband med askmolnet, berättar Stefan Larsson som är chef för reseavdelningen på ARN. Men när fallen kommer att tas upp för prövning kan han inte säga, och inte heller hur många av dom som gäller Ryanair.

– Jag kan inte säga så mycket om vad man har för rättigheter i de här fallen. Jag kan bara hänvisa till besluten, men de dröjer ett litet tag.

Christer Fabricius fick nej från Ryanair, och han är tveksam till om han någonsin kommer att se skymten av dom 16 000 kronor han och hans fru la ut för att få komma hem till Sverige igen.

– Man blir ju irriterad och trött. Det verkar som om det inte finns någonting att få. De är ju helt inne på att de ska trötta ut kunderna, säger Christer Fabricius.

– Ryanair följer alltid EU-förordningen EU 261, som tydligt anger de rättigheter som gäller för alla passagerare, säger Stephen McNamara, kommunikationschef på Ryanair.

De får inga pengar av Ryan Air

Christer Fabricius får inga pengar av Ryan Air. Foto: Louise Uhlin/Sveriges Radio.

Christer och Eva Fabricius från Forshaga vägras ersättning på 16 000 kronor av flygbolaget Ryanair. Deras krav avslogs nyligen av flygbolaget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".