Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Filipstad

Fruktdryck nysatsning från brödföretag

Publicerat fredag 15 april 2011 kl 14.36
"Vi vill ta fram nya produkter"
(1:09 min)
Foto: Tomas Hedman/P4 Värmland.

Knäckeföretaget Wasabröd i Filipstad, som numera heter Barilla, kommer att ge sig in på en helt ny marknad. Om någon månad lanseras bland annat fruktdrycker under produktnamnet Wasa.

– Knäckebröd är vår huvudprodukt och vi kommer att fortsätta att ta fram nya produkter där, men vi vill också ta fram nya kategorier produkter för konsumenterna, säger Julia Bertocchini som arbetar med produktutveckling inom Barilla.

Wasa är numera ett produktmärke inom Barillakoncernen och de Italienska ägarna vill nu ta företaget in dessutom på en mer fruktbaserad marknad.

Om någon månad släpps fruktdrycker, så kallade smoothies, bägare med fruktpuré kombinerat med müsli och dessutom Wasas egen variant av energybars, alltså godis som är tänkt att vara nyttigare än vanligt godis. Sedan tidigare säljs müsli under produktmärket Wasa. Och enligt Julia Bertocchini är det de hälsomedvetna konsumenterna de siktar in sig på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".