Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Persontrafiken drabbas hårt av dåligt underhåll

Publicerat måndag 18 april 2011 kl 17.10
Järnvägsreparatör: ”Det är eftersatt, allt”
(1:50 min)
Mauri Kanneli smörjer växlarna på järnvägsstationen i Karlstad. Foto. Zin Jägersand/SR.

Störningarna i tågtrafiken på grund av brister på järnvägarna har ökat de senaste åren. Tidigare stod störningar i infrastrukturen för 35-40 procent av alla störningar för Sj:s tågtrafik, i dag står de för ungefär hälften.

Tusentals fel och brister på järnvägarna i Värmland blir inte åtgärdade inom den tid som Trafikverket föreskriver, något som orsakar förseningar för tågtrafiken. Det visar Sveriges Radios granskning av underhållet på järnvägarna.

För lite pengar och för mycket tågtrafik är problemet enligt Mauri Kanneli i Karlstad, som arbetat med att reparera järnvägar sedan 30 år tillbaka, och det är stor skillnad.

– Det är ju mer trafik nu än det var förr, då slits grejorna och det behövs mer underhåll. Om man jämför sträckan mellan Karlstad och Kil så finns det ingen möjlighet att göra något större arbete för det är så mycket trafik. Förut kunde det vara lite bättre tider på nätterna men det är det inte nu längre.

Att underhållet inte räcker till påverkar persontrafiken väldigt mycket, säger Dan Olofsson, planeringschef på SJ. 

– Vi ser en tydlig trend att den andel av störningar som uppstår på grund av infrastrukturfel har ökat, säger han.

Samtidigt kan man inte automatiske dra slutsatsen att underhållet har blivit sämre. Men eftersom det är tätare trafik får störningarna större konsekvenser.

– Intresset att utnyttja den infrastruktur som samhället står för i form av järnvägar och signaler och kontaktledningar ökar. Däremot ser vi ju inte att man bygger ut och ökar underhållet i samma takt. 

Dan Olofsson menar att det skulle vara en relativt billig investering att öka underhållet och kapaciteten på järnvägarna.

Från och med december i år kommer den som orsakar förseningar att få betala vite till den som drabbas. Någonting som visserligen sätter fokus på orsaken till problemen, men det är absolut ingen lösning, säger Dan Olofsson.

– Det är inte där problemet finns, det är att tågen blir sena och störda och att kunderna blir drabbade. Det går ju inte att kompensera det genom att betala viten, säger han.

Läs också:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".