Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Promenerar för ett friskare liv

Publicerat måndag 9 maj 2011 kl 10.58
"Att promenera är ett väldigt bra sätt att röra sig på"
(1:35 min)
Friskvårdschefen Birgitta Sjökvist. Foto: Ann Edliden/Sveriges Radio.

Mer än var tionde invånare i Värmland, har en stillasittande fritid. Men den här veckan ska värmlänningarna bli friskare. Det är Folkhälsoinstitutet som tagit initiativet och i Värmland arrangeras mängder av aktiviteter.

– Vi kommer att ha en promenad idag som friskvården i Värmland arrangerar tillsammans med Karlstads kommun och det kommer att vara en slinga med frågor och man kan välja längden på promenaden. Och det här är ett sätt att slå ett slag för att promenader är ett väldigt bra sätt att röra sig på, säger Birgitta Sjökvist, friskvårdschef i Värmland.

Mer än var tionde invånare i Värmland, 13 procent, har en stillasittande fritid. De löper därmed en ökad risk att drabbas av bland annat hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet och typ-2 diabetes.

Det visar en ny sammanställning som Statens folkhälsoinstitut gjort i samband med satsningen Ett friskare Sverige, som startar i dag och pågår veckan ut.

– I takt med att arbetslivet har förändrats så att många har stillasittande jobb blir det allt viktigare att vi rör oss i vardagen och på fritiden. Genom att vara fysiskt aktiv i minst 30 minuter varje dag ökar vi chansen att må bra nu och i framtiden, säger Birgitta Sjökvist, chef för Friskvården i Värmland.

Under denna vecka, den 9-15 maj, uppmärksammas vikten av goda matvanor och fysisk aktivitet under parollen Ett friskare Sverige. På uppdrag av regeringen samordnar Statens folkhälsoinstitut aktiviteterna under veckan tillsammans med en rad aktörer på lokal och regional nivå.

Tips för mer rörelse:

Gå eller cykla till affären, ta en promenad på lunchen och ta trappan istället för hissen. Om du åker buss, tåg eller bil - gör promenaden till en vana genom att gå av en hållplats tidigare eller ställa bilen några kvarter bort.

Promenera i en park, jobba i trädgården, ta en cykeltur eller rensa förrådet. Ofta är det lättare att få tid till fysisk aktivitet på helgen. Testa stegräknare eller aktivitetsdagbok.

Ta korta pauser när du sitter framför datorn eller tv:n så att du inte sitter stilla för länge i ett svep.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".