Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlstad

Svinreklam får kritik av elbranschen

Publicerat tisdag 25 oktober 2011 kl 11.54
"En olycklig reklamkampanj"
(1:29 min)
Karlstad Energis nya reklamkampanj får kritik.

Karlstads Energi kritiseras för att företaget i sin reklam pekar ut konkurrerande bolag som svin. Kampanjen består av bilder på uppklädda grisar och syftar till att svartmåla branschen, menar branschorganisationen Svensk Energi.

– Alla vet ju vilka rubriker som har varit i media om att elbranschen inte sköter sig, den här kampanjen hjälper till att långsiktigt förstärka den bilden. Det är på lång sikt , säger Malin Thorsén på Svensk Energi.

Meningen med kampanjen är, enligt Karlstads Energi, att locka in konsumenterna till hemsidan där man som konsument kan göra prisjämförelser mellan olika elbolag.

– Vi var tvungna att väcka uppmärksamhet för att locka in dem. Vi påstår att vissa är oseriösa och det tror jag vi lär våra konsumenter, säger Sören Blomqvist, marknadschef på Karlstads Energi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".