Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
30-tal anmälningar i veckan

Svårt att stoppa bedrägeriförsök på nätet

Publicerat onsdag 11 april 2012 kl 05.00
"Det kom sms mitt i natten"
(1:28 min)
1 av 2
Per Johansson i Molkom fick oseriösa sms när han lade ut sin bil på annons. Foto: Torsten Gabrielsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Jonas Persson, IT-expert hos Värmlandspolisen. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

Just nu är det väldigt vanligt att bedragare från utlandet hör av sig via sms eller mejl till personer som annonserar ut varor på Internet. Polisen i Värmland får varje vecka in ett 30-tal anmälningar på nätbedrägerier.

Per Johansson från Molkom är en av dem som fått oseriösa mejl och sms som svar på sin annons. De kom nästan direkt efter att han lagt ut sin annons.

– Det dröjde bara några timmar, mitt i natten kom det sms.

P4 Värmland ringde upp tio slumpvis utvalda personer som lagt ut annonser för motorfordon på nätet och av dem så hade samtliga fått oseriösa sms eller mejl från utlandet.

– I snitt kommer det in 20-30 anmälningar varje vecka. Det sker nästan per automatik när man lägger ut en annons, främst på fordon, att man får kontakt via sms eller mejl från köpare från utlandet. Och de är nästan till hundra procent bedragare, säger Jonas Persson expert på IT-brott, Polisen Värmland.

För den som råkat ut för ett bedrägeri via Internet är chansen liten att få någon hjälp från polisen. Enligt Jonas Persson är polisens möjligheter att utreda såna brott små.

– Det är otroligt svårt med de begränsningar i lagen som finns, och Polisen måste ju följa lagen, säger Jonas Persson.

Det man som privatperson kan göra är att vara försiktig, enligt Jonas Persson.

– I vissa fall kan man ju få ersättning från banker och kreditinstitut. Men bankerna ställer ju högre krav på hur man hanterar sina uppgifter och pengar och har man gjort det på ett oförsiktigt sätt så kan det vara svårt att få ersättning.

Internetsajten Blocket är väl medvetna om de bluffmail och sms som annonsörer på sajten ofta drabbas av. Det berättar säkerhetsansvarige Tomas Bäcker. Enligt Tomas Bäcker är problemet med bluffmakare svårt att göra något åt.

– Det går i stim, säger Tomas Bäcker. Senaste rapporterna talar om att det minskat globalt, men numera verkar de fokusera på mindre språkgrupper. De använder nu nya metoder med telefon och sms.

Blocket arbetar med olika lösningar för att minska problemet, exempelvis med möjligheten att undvika telefonnummer i annonser.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".