Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hagfors vill ha rustad inlandsbana

Publicerat fredag 10 augusti 2012 kl 06.52
"Vi har fått positiva signaler"
(1:32 min)
1 av 2
Mikael Dahlqvist är kommunalråd i Hagfors. Foto: Lari Honkanen/SR Värmland
2 av 2
Förslaget på ny sträckning.

Hagfors kommun vill tillsammans med sju andra kommuner i Värmland och Dalarna rusta upp inlandsbanan. Det kraftiga uppsvinget för basindustrin i inlandet kräver bättre transportmöjligheter för att kunna expandera.

Socialdemokraten Mikael Dahlqvist är kommunalråd i Hagfors och initiativtagare:

– Vi ser redan i dag att det är kapacitetsbrist både på järnväg och väg, säger Dahlqvist.

Inlandsbanan i sitt nuvarande skick saknar tågtrafik på sträckningen Filipstad - Mora. Man har därför tagit fram en rapport som kallas tredje spåret, som man vill få med som en bilaga till kapacitetsutredning, som Trafikverket gjort på regeringens uppmaning, där de inventerat landets transportförmåga och -behov.

Rapporten Tredje spåret vill visa på det samhällsekonomiskt nyttiga av en upprustning av inlandsbanan, i vars närhet en stor del av Sveriges basindustri ligger. Och förhoppningen är det ska tas i beaktande inför kommande infrastrukturproposition.

– Vi vill försöka visa att det här är en samhällsekonomisk investering som bidrar till Sveriges BNP-utveckling. Och även bidrar till näringslivsutvecklingen i den här delen av landet, säger Dahlqvist.

Bakgrunden är att transportsystemet i inlandet är underdimensionerat och eftersatt, samtidigt som det går väldigt bra för basindustrin, sedan råvarupriserna skjutit i höjden på senare år. Exempelvis stålverket Uddeholms AB i Hagfors, vill höja sin produktion med 40 procent fram till 2016. Företaget som är den största privata arbetsgivare i länet förväntar sig enligt Mikael Dahlqvist en motprestation av Sverige. En järnvägssträckning från Hagfors till en fungerande inlandsbana skulle spara upp till 30 procent av transportkostnaderna jämfört med lastbilar.

– Vi har fått positiva signaler från enskilda riksdagsledamöter att man fått upp ögonen för den här järnvägssträckan och att de insett att det här kan vara en intressant sträcka att utveckla, säger Mikael Dahlqvist.

Lari Honkanen
lari.honkanen@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".