Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlstads universitet

Nya grupper ska lockas till läraryrket med lön under studietiden

Publicerat måndag 3 juni 2013 kl 17.40
"Det är en pusselbit för att lösa lärarbristen"
(9:00 min)
Kenneth Nordgren, dekan vid lärarutbildningen, Karlstads universitet. Foto: Hedvig Nilsson

Att en akut lärarbrist hotar i matte, teknik och naturvetenskapliga ämnen är allmänt känt. I ett försök att locka fler till yrket satsar Karlstads universitet nu på projektet Teach for Sweden. Det handlar bland annat om att rikta sig nya grupper och att man får lön under studietiden.

– Vi vänder oss framför allt till unga studenter som har skaffat sig kompetens inom naturvetenskapliga och tekniska ämnen. Man har läst ett ämne och har kanske aldrig tänkt på att man kan bli lärare. I projektet får man möjlighet att under två år jobba samtidigt som man läser in en examen, säger Kenneth Nordgren, dekan vid lärarutbildningen.

Behovet av fler lärare inom de här ämnena är stort. Nu i juni examineras till exempel bara fyra högstadielärare från samtliga universitet och högskolor i landet, enligt Lärarförbundets statistik. På gymnasiesidan ser det inte mycket bättre ut.

Projektet Teach for Sweden testas i ett samarbete mellan Karlstads universitet och högskolan i Halmstad. Till hösten startar utbildningen på prov med 30 elever. 90 personer har sökt, ett resultat Kenneth Nordgren är nöjd med.

Det råder politisk enighet bakom att Teach for Sweden bör testas i kampen mot lärarbristen. Projektet stöds också från fackligt håll och finansieras av utbildningsdepartementet. Men flera lärosäten har varit tveksamma och projektet har kritiserats för att vara för kortsiktligt och bristande vetenskaplig förankring.

– Det här inte sättet man kommer att lösa bristen. Vi ser det mer som en pusselbit, en del av detta att få fler lärare. Det här bryter också mot vissa vanliga konventioner inom lärarutbildningen, som att man jobbar ganska mycket parallellt med att man läser. Det är en utmaning vi får titta närmare på, kommenterar Kenneth Nordgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".