Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket kritiskt mot reseföretag

Publicerat onsdag 19 juni 2013 kl 15.06
Konsumentverket: "De ska marknadsföra på ett tydligare sätt"
(0:42 min)

Ett företag som ordnar utflykter för bland annat pensionärer får kritik från Konsumentverket för sin marknadsföring. Flera anmälningar har kommit in mot företaget Svenska dagsresor, för att man presenterar ett utflyktsprogram men undanhåller att det i resan ingår långa sälj- och informationsmöten för olika produkter.

Redan 2011 kritiserades Svenska dagsresor för sin marknadsföring, och skrev på ett föreläggande om att man skulle bli tydligare. Och vd Anders Granström anser att man har blivit det.

– Vi försöker vara extremt transparenta och tydliga mot våra kunder, säger han.

Men nya anmälningar har kommit in, och från Konsumentverkets sida är man inte nöjd med företagets agerande.

– Konsumenterna har reagerat på att de inte har förstått omfattningen av den här presentationen och vad den innebär. Företaget måste informera om säljpresentationer med samma grad av tydlighet som övriga delar av resan, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Nu hotar myndigheten med att gå till domstol för att få vitet på 500 000 kronor utdömt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".