Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

KO-kritik mot telekomföretag

Publicerat lördag 29 juni 2013 kl 12.55
Telekomföretaget får kritik för sina metoder att leta kunder. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.

Ett telekomföretag ska ha registrerat personer som kunder och skickat ut fakturor till dem utan deras medgivande. Nu har konsumentombudsmannen i Karlstad fått in över 40 anmälningar, bland annat från personer i Värmland, som anser sig ha behandlats fel av företaget.

I vissa fall ska de som anmält företaget tackat ja till att få information hemskickad, i andra fall ska säljaren ha sagt att de ringt från personens nuvarande telekomoperatör.

Konsumentombudsmannen tycker att företaget betett sig oetiskt, att metoden strider mot god marknadsföringssed och är otillbörlig. Nu väntar KO på att företaget ska förklara sig innan man beslutar om fortsatta åtgärder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".