Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i ett batterilager med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledare uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Malmöhus.
(Publicerat idag kl 12.55)
#publikdagen

Dåliga villkor som telefonförsäljare

Publicerat tisdag 18 november 2014 kl 04.00
"Jag kände pressen, jag måste liksom ringa folk hela tiden"
(1:24 min)
Anställd på ett callcenterföretag. Foto: Robert Henriksson / TT
Foto: Robert Henriksson / TT

Efter vår rapportering om felaktig kameraövervakning på arbetsplatser har flera personer hört av sig till oss och berättat om dåliga villkor som telefonförsäljare. De anställda vill vara anonyma därför har deras röster bytts ut. En av dem har vi valt att kalla Sofia och hon arbetade på ett callcenter.

– Jag kände pressen, jag måste liksom ringa folk hela tiden. Jag får inte gå därifrån, jag kan inte gå på toaletten eller dricka vatten då får jag ett dåligt resultat, då missar jag folk som jag kunde ha ringt till.

Sofia jobbade deltid och gjorde telefonundersökningar. Hon tjänade ungefär 4000 kronor i månaden.

– Cheferna smyglyssnade på våra samtal och det var inte kul. Man kunde få meddelande på dataskärmen mitt under ett samtal där det stod att man skulle gå in till chefen. Då kunde arbetsledaren säga att jag lät som en papegoja.

Vi har varit i kontakt med flera ungdomar som berättar om sina jobb på så kallade callcenter i länet. De berättar om ett jobb där de pressas, inte hinner gå på toaletten och där priser delas ut till de bästa.

– Cheferna gick runt och bjöd dom som jobbat extra bra på godis eller kakor. Vi som inte gjort det fick inget. Det var väldigt mycket särbehandling. Jag kände mig utanför och hade en klump i halsen.

Så här berättar en annan om jobbet som telefonförsäljare:

– Man ska leverera, leverera, leverera. Passar det inte kan man dra, det var attityden.

I efterhand har Sofia svårt att förstå att hon kunde jobba där.

– Jag ringde till mamma och grät. Jag grinade efter jobbet när jag satt på bussen hem. Jag valde att sluta jobba där för jag mådde jättedåligt. Efter att jag slutat kom ångesten att nu får jag inga pengar. Men jag var hellre fattig än gick tillbaka dit.

#publikdagen

Det mesta vi sänder i P4 Värmland denna dag är baserat på tips från lyssnarna. Antingen via mejl till p4varmland@sr.se  eller via vårt Publiknätverk. Anmäl dig HÄR.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".