Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Hon designar en bättre vård

Publicerat lördag 22 november 2014 kl 06.00
"Jag tror det här är den rätta vägen för att utveckla vården"
(1:23 min)
Hanna Andersson och Malin Svensson som skrivit och deltagit i studien Berättelser från insidan. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio
Studieförfattaren Hanna Andersson och patienten Malin Svensson i läshörnan på CSK. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio

Hur kan mötet mellan patient och vårdgivare bli bättre? Det ville designstudenten Hanna Andersson ta reda på. Nu har hon gett ut boken Berättelser från insidan, som bland annat bygger på intervjuer med patienter som opererats vid ortopeden på Centralsjukhuset i Karlstad.

Berättelser från insidan är Hanna Anderssons examensarbete från Högskolan för design och konsthantverk vid Göteborgs universitet. Hon gick ut i våras men hela hösten har gått åt till att färdigställa studien och ordna med en utställning på CSK. Tanken är att besökare och patienter ska kunna slå sig ner bekvämt i en läshörna som ställts i ordning med Hannas bok framlagd på en liten byrå. Där ska även den som vill kunna dela med sig av sina egna tankar kring bemötande i vården i en skrivbok.

– Jag hoppas att sjukhusledningen kommer att nappa på det här och ta projektet vidare. Att den verkligen satsar på patientinvolvering och att man utvidgar det som man nu har börjat. För det tror jag är den rätta vägen för att utveckla vården, säger Hanna Andersson.

Hon har läst industridesign men har valt att lämna designföremålen till förmån för det hon kallar processer. Och det kan till exempel va att skapa plats för möten mellan patienter och vårdpersonal.

Studien visar att små förändringar i vården kan göra stor skillnad för patienterna. Det vanliga är att man använder sig av enkätundersökningar, men då är det mycket information som går förlorad, säger Ulrika Nilsson, som är avdelningschef på operation.

– Vi missar ju en hel del kring den personliga dialogen som vi får vid personliga möten. Det känns ju som att man vill jobba vidare på att försöka skapa möjligheter för samtal med patienter i framtiden.

Inför att patienten Malin Svensson skulle operera sitt knä för andra gången hade hon mycket ångest. Efter den första operationen fick hon oerhörda smärtor och hon var rädd att det skulle bli samma sak den här gången. Malin berättar om vad hon vill att hennes medverkan i studien ska leda till.

– Det är att andra patienter ska kunna prata om sina känslor och sin ångest och att läkarna och andra ansvariga lyssnar och tar till vara på vad de säger. Att de ska se varje patients behov.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".