Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så når du ditt mål för 2015

Publicerat tisdag 30 december 2014 kl 15.51
"Det är viktigt att må bra för att prestera bra"
(6:36 min)
Henrik Gustafsson
Henrik Gustafsson, idrottspsykologisk rådgivare. Foto: Pontus Skagersten/Sveriges Radio.

Nyårslöften brukar kunna brytas bara några dagar in på det nya året. Henrik Gustafsson, som till vardags är mental coach åt våra elitidrottare inför OS, delar med sig av sina tips för att nå nya mål.

– Ett problem med nyårslöften är att vi vill ofta vill ändra på allt på en gång. Vi ska bli snyggare och smartare och snällare, allt på ett bräde, säger Henrik Gustafsson.

Han är idrottspsykologisk rådgivare och arbetar bland annat på Karlstads universitet.

Ett annat problem med mål är att det är framtiden, det är inte här och nu, förklarar han.

– Jag tror att det är bättre att starta med "vad är värdefullt här i livet, vilka värden har jag?" och se det som en riktning dit jag vill gå, säger Henrik Gustafsson.

– Det fina med det är att man kan starta med det här och nu.

Att bli gift är till exempel ett mål, men att bli en kärleksfull partner kan man bli här och nu, säger han som ett exempel.

– Man ska inte fastna för mycket i att uppnå saker. Man snarare starta i det som är viktigt för en.

– Det viktigaste är att komma igång och sedan ha delmål på vägen, säger Henrik Gustafsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".