Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Jag blev chockad och vansinnig"

Publicerat söndag 11 januari 2015 kl 21.00
Ann-Louise Kron: "Det var helt felaktigt och helt vansinnigt"
(6:18 min)
Drottninggatan i Karlstad, stadsbuss. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
1 av 3
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Interiör Karlstadsbuss. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
2 av 3
Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Minst en gång i veckan krockar stadsbussarna i Karlstad med bilar eller andra fordon så att det blir plåtskador. Vad händer egentligen vid en krock? Vems är felet - bilen eller bussens? Ann-Louise Kron gavs felaktigt skulden och riskerade få betala tiotusentals kronor.

Har du blivit påkörd av en buss? Hör av dig till reporter lisa.linder_lindberg@sverigesradio.se

Att bli påkörd av en buss kan stå Karlstadsborna dyrt. Karlstadsbon Ann-Louise Kron blev påkörd av en buss i höstas och riskerade betala tusentals kronor i reparationskostnader:

– Jag blev chockad och vansinnig och det var helt felaktigt tyckte jag, säger Ann-Louise Kron.

Det var i september när Ann-Louise Kron var på väg till frisören som hon blev påkörd av en stadsbuss i centrala Karlstad.

– Den kolliderade med mig då och tog på min framvagn och mina däck, säger hon.

Enligt Ann-Louise stannar bussen och busschauffören kommer ut och säger att det var bussens fel:

– Han hävdade flera gånger under vårt samtal att det var hans fel, han tog på sig hela skulden. Så när jag gick därifrån kände jag mig trygg och släppte det hela och kände mig lugn och trygg, säger Ann-Louise Kron.

Men stämmer verkligen det här? Var det bussen som körde på Ann-Louise bil?

När papperen från försäkringsbolaget kommer är versionen ändrad. I det handskrivna dokumentet som Förenade Buss lämnat till försäkringsbolaget står det att det var Ann-Louise fel och att hon ska betala de nästan 30 000 i reparationskostnader själv.

– Det var helt ofattbart för mig, det verkade som någon som skrivit det som inte varit på plats ens, säger Ann-Louise Kron.

Så hur gick det egentligen till? Vem körde på vem?

Förenade Buss är det företag som på uppdrag av Karlstads kommun kör bussarna i stan.

Vi stämmer träff med Förenade Buss vd och trafikchef. Över telefon säger vd:n Bengt Åström att det har hänt ungefär 65 olyckor mellan deras bussar och bilar i centrala Karlstad under förra året. Vi är välkomna att ta del av deras tillbudsrapporter.

När vi kommer till Förenade Buss huvudkontor i Karlstad får vi inte se deras tillbudsrapporter och vd:n Bengt Åström vill inte svara på några frågor.

Förenade Buss menar att bussföraren har skrivit en rapport om vad som har hänt i Ann-Louise Krons fall, men den får vi inte se.

– Han har skrivit en skaderapport och lämnat till försäkringsbolaget och de har i sin tur gjort upp med andra försäkringsbolaget, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

Här skulle historien kunna ta slut. Men försäkringsbolaget ger Ann-Louise Korn rätt - det var inte hennes fel.

Försäkringsbolaget menar att skadorna på hennes bil kommit till på sådant sätt att Förenande Buss uppgifter inte kan stämma. I det handskrivna dokumentet som Förenade Buss lämnat till försäkringsbolaget står det:

Jag höll ut för att klara kurvan. Motparten möter mig i kurvan och stannar mitt i vägen. När jag skulle köra förbi henne så la hon i backen och vred fullt rattutslag. Då fastnade hennes däck i boggipartiet på bussen.

När vi pratar med busschauffören säger han att det var bussen som körde på Ann-Louise Krons bil. Bussföraren säger även att han har aldrig skrivit någon skaderapport och det är inte hans handstil på dokumentationen från Förenade Buss.

Vem har då skrivit skaderapporten som skickas in till försäkringsbolaget från Förenade Buss? Varför ändras versionen? Vem ändrar skaderapporten? Ingen kan svara på dessa frågor.

– Nej, jag vet inget annat än de uppgifterna vi får som föraren skriver, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

Hur kommer det sig att ni ändrar er version?

– Jag var inte på plats, det är bara busschauffören som skrivit, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

Varför ändrar ni den här versionen?

– Vi ändrar inte. Det är föraren som skrivit, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

Så det är inte så att du sitter och skriver skaderapporten?

– Nej, det gör jag aldrig, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

Vem har skrivit det här?

– Det har jag ingen aning om, säger Göran Svensson, trafikchef vid Förenade Buss.

När vi säger att bussföraren uppger att han inte skrivit den handskrivna rapport, som Förenande Buss lämnat in försäkringsbolaget och som är skriven i jag-form, om hur olyckan gått till säger Göran Svensson:

– Det kan jag inte kommentera, för det vet jag ingenting om.

Så frågorna kvarstår: Vem har skrivit det? Varför ändras versionen?

Vi åker runt till sju plåtverkstäder i Karlstad och fyra av de har haft kunder som krockat med stadsbussar och där kunder har berättat att skuldfrågan ändras till att bli privatpersonens fel när försäkringspappren kommer. Totalt uppskattar verkstäderna som vi besöker att det handlar om drygt 20 fall under det senaste året.

– Vi har väl haft tre, fyra olika fall med bil och buss. I regel är det backspegelar som blivit bortkörda när de mött en buss som kommit för långt ut, säger Jan Eriksson på Wafab plåt i Karlstad.

Känner du igen att man varit överens när olyckan har hänt att det var bussens fel och sedan när försäkringspappren kommer så är det bilförarens fel?

– Ja, enligt kunden som är här i alla fall och det ser man ju när man lägger upp kalkyl, säger Jan Eriksson på Wafab plåt i Karlstad. 

Under vårt arbete visar det sig att Ann-Louise Kron inte är ensam om att versionen ändras när det gäller skuldfrågan i samband med krocken.

Jan Ove Gustafsson som är vd för bostadsbolaget Karlstadhus har också blivit påkörd av Förenade Buss och han upplever att skuldfrågan ändrats.  

– Vi blev väldigt chockade sitter på fredagseftermiddagen, boom smäller det och backspegeln åker bort när det kommer en buss, säger Jan Ove Gustafsson, vd Karlstadhus.

I Jan Ove Gustafssons fall stannade inte bussen efter olyckan utan han fick ringa till Förenade Buss, men de saknar en rapport på den här olyckan.

– Vi brukar ta alla rapporter som kommer, det skriver bussföraren och skickar in, säger Göran Svensson trafikchef på Förenade Buss.

Men om bilisten ringde in och sa att det var den här platsen, den här tidpunkten och bussen hade det här registreringsnummer?

– Då får vi kolla var det brister, Göran Svensson trafikchef på Förenade Buss.

Trots att Förenade Buss inte lämnat in någon dokumentation till försäkringsbolaget om denna olycka gav försäkringsbolaget Jan Ove rätt, det var inte hans fel. Men han är fortfarande arg.

– De har kört på min bil och det ska de stå till svars för, säger Jan Ove Gustafsson, vd Karlstadhus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".