Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Värmlänningarna klagar ofta på hantverkare

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 13.14
Snickare med borrmaskin i Handen. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix.

De flesta klagomål som kommer in till konsumentvägledarna i Värmland gäller hantverkstjänster.

Missnöjet handlade om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller blev utfört på ett annat sätt än man förväntat sig.

Åtta procent av klagomålen förra året riktades mot just hantverkstjänster. Näst mest missnöjda var värmlänningarna med köp av begagnad bil, som utgjorde sju procent av klagomålen.

Konsumentverkets råd för att slippa bekymmer är:

  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.
  • Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".