Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Frankfurtflygningen - Karlstad pådrivare för mellanlandning

Publicerat torsdag 29 januari 2015 kl 13.10
Frankurt Airport
Frankfurt Airport. Foto: Nicolas Armer/TT/AP Photo.

Det är inte klart om och när flyget mellan Karlstad och Frankfurt ska börja mellanlanda i Jönköping. Men Karlstads flygplats och Karlstads kommun har varit pådrivande för att få till en sådan lösning.

I maj förra året började brittiska BMI regional flyga mellan Karlstad och Frankfurt, med stöd av den förlustgaranti som Karlstads kommun gick in med genom det nya och omtvistade bolaget Värmlands näringslivsutveckling.

Nu har förhandlingar pågått en tid om att flyget ska mellanlanda i Jönköping, men från berörda parter har man inte velat uttala sig i media om det hela. BMI regionals marknadschef säger till P4 Värmland att han inte kan uttala sig nu, men kanske har mer att säga nästa vecka.

Häromdan beslutade också landstingsfullmäktige i Jönköpings län att gå i borgen för ett lån på 1,5 miljoner euro, cirka 14 miljoner kronor, för den förlustgaranti som Handelskammaren i Jönköping går in med - under förutsättning att mellanlandningarna blir verklighet.

Enligt underlaget till fullmäktigebeslutet är det Karlstads flygplats och Karlstads kommun som har "efterfrågat möjligheterna att samordna trafiken mot Frankfurt med en mellanlandning i Jönköping." Syftet är att göra linjen mer lönsam, det nuvarande kapacitetsutnyttjandet uppges vara 60 procent.

Visserligen innebär mellanlandningen olägenheter för Karlstadsresenärer, men enligt underlaget väntas det inte påverka efterfrågan eftersom det inte finns några bra alternativ.

Karlstads flygplats vd Peter Landmark vill inte uttala sig om mellanlandningsfrågan. Han säger att det som landstinget i Jönköping skriver i sina underlag får stå för dem, det har han inga kommentarer till.

Karlstads flygplats ordförande Henrik Lindblom (FP) är också fåordig, men konstaterar att en mellanlandning skulle vara ett sätt att snabbare nå upp till en bärkraftig trafik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".