Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Intresset för Värmlandskontoret i Oslo sjunker

Publicerat torsdag 12 februari 2015 kl 07.43
Regionråd Tomas Riste (S): "Vi kommer utvärdera om vi ska ha det kvar"
(1:27 min)
Ingången till Region Värmlands kontor i Oslo. Foto: Torsten Gabrielsson/Sveriges Radio.
Värmlandskontoret ligger på Oslos paradgata, Karl-Johan. Foto: Torsten Gabrielsson/Sveriges Radio.

Region Värmlands kontor i Oslo öppnades för att värmländska kommuner och företag ska kunna knyta kontakter med norska företag. När kontoret invigdes för snart två år sedan var intresset stort och första halvåret var kontoret bokat i genomsnitt var tredje dag. Nu har intresset svalnat.

– Förutsättningen är ju att någon vill använda kontoret, annars skulle vi ju inte ha ett kontor på Karl-Johan. Så det får bli en del i en utvärdering, framöver här, om vi ska ha kvar kontoret, säger regionrådet Tomas Riste (S).

I dag hålls ungefär ett möte per vecka, på kontoret som kostade skattebetalarna cirka 340 000 kronor förra året. Frida Johansson är VD för Handelskammaren Värmland, hon anser att Värmlandskontoret har marknadsförts dålig.

– Nu är ju det här Region Värmlands kontor, och sedan så är vi ju några som också sprider den här möjligheten om att kontoret finns, och jag tror att allihopa, inklusive oss själv kan göra mycket bättre, säger Frida Johansson.

Hur ska ni göra det bättre?

– Vi har många olika informationskanaler till våra medlemmar. Det kan handla om att vi tar upp det på alla 250 företagsbesök vi gör per år, vi kan prata om det på våra nätverksträffar, vi kan skicka ut mail till våra medlemmar, säger Frida Johansson.

Regionråd Tomas Riste (S) håller med Frida Johansson om att det kan göras mer för att marknadsföra Värmlandskontoret.

– Kanske är det så att vi har varit för dåliga under 2014, när genomslaget har tystnat. Det här är väl kanske en påminnelse om att vi måste gå ut och marknadsföra det, säger Tomas Riste.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".