Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökat behov av modersmålslärare

Publicerat onsdag 18 februari 2015 kl 06.37
Annette Nord: "Modersmål är grunden till allt lärande"
(7:13 min)
Modersmålsläraren Hadba Al-Rufeye.
1 av 3
Modersmålsläraren Hadba Al-Rufeye läser en saga för förskolebarnen på arabiska. Foto: Anna Tjäder / Sveriges Radio
Barnen på förskolan "Kronoparken 1" deltar i modersmålsundervisningen på arabiska.
2 av 3
Barnen på förskolan "Kronoparken 1" deltar i modersmålsundervisningen på arabiska. Foto: Anna Tjäder / Sveriges Radio
Förskoleläraren Annette Nord som arbetar på "Kronoparken 1"
3 av 3
Förskoleläraren Annette Nord som arbetar på "Kronoparken 1". Foto: Anna Tjäder

Behovet av Modersmålslärare inom de värmländska kommunerna blir allt större. Inom Karlstad kommun har antalet modersmålslärare ökat med fjorton stycken sedan 2012.

Vi besökte förskolan "Kronoparken 1" i Karlstad där en majoritet av barnen har ett annat modersmål än svenska. Här är de svenska barnen i minoritet.

Modersmålsläraren Hadba Al-Rufeye sitter med grupp av barn i en ring omkring sig. Ur en tygpåse plockar hon fram små djur och barnen ska säga vad det är för djur på arabiska. Hadba är en av Karlstad kommuns 76 modersmålslärare och hon menar att modersmålsundervisningen är viktig.

– Det är viktigt för att barnen ska utveckla sin identitet, säger Hadba Al-Rufeye.

De barn som har rätt till undervisning på sitt modersmål är barn som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska och som aktivt pratar det språket i hemmet.

Sedan 2012 har antalet barn i förskolan och grundskolan i Karlstad kommun som har rätt till modersmålsundervisning ökat med 400 barn. Totalt finns idag 2000 barn i Karlstad kommun som har rätt till hemspråksundervisning. Och Annette Nord, förskollärare på förskolan "Kronoparken 1", menar att de märker av de senaste årens oroligheter runt om i världen.

– Det vi märker är ju en övervikt av arabisktalande barn, de sensate åren. De kommer ju från Syrien och oroshärdarna där, säger hon.

Och situationen för personalen på förskolan "Kronoparken 1" är lite speciell. För trots att barnen pratar  tolv olika modersmål så är all personal på förskolan, förutom en, enspråkiga.

– Vi pratar svenska för vi kan inget annat, säger Annette Nord. Vi kommer långt med biler, tecken och kroppsspråk, säger hon.

Ja på förskolan finns det flera barn som nyligen kommit Sverige och alltså inte pratar någon svenska alls. Och Annette Nord menar att det inte är det största problemet eftersom barn lär sig fort.

– Det mest problematiska är ju när föräldrarna inte pratar något ord svenska, då går man miste om den där dagliga kontakten man vill ha, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".