Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arvikabo känner sig lurad av telefonbolag

Publicerat torsdag 19 februari 2015 kl 05.00
Sune Nilsson:" Han visste att det hade varit struligt med telefoner och allt möjligt".
(4:56 min)
Sune Nilsson. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.
Sune Nilsson i Arvika känner sig lurad av telefonbolaget Swedfone. Foto: Jenny Tibblin/Sveriges Radio.

72-årige Sune Nilsson från Arvika blev i början av januari uppringd av ett telefonbolag som ville att han skulle byta till ett bättre och billigare abonnemang. Sune skrev under ett avtal - som blev mycket dyrare än vad som var tänkt.

– Jag blev ställd över att han visste så mycket om mitt företag som jag hade abonnemang i. Hur kunde han veta det? Då tänkte jag att det var en seriös kille som ringde. Han visste att det har varit strul med telefoner och allt möjligt, berättar Sune Nilsson.

Mannen som ringde från IT butiken i början på januari skulle ordna ett nytt abonnemang för både den fasta telefonin och för mobiltelefonen för den jordbruksfastighet som Sune hade tidigare. Han skulle köpa Sunes tidigare abonnemang, betala för slutfakturan och också ge 2500 kronor för att han tecknade ett nytt abonnemang hos IT butiken och Swedfone. Men så blev det inte. Istället fick Sune en slutfaktura på drygt 8.000 kronor från sitt gamla telefonbolag, den höga summan beror på att han enligt det gamla telefonbolaget gjorde ett kontraktsbrott. I och med att Sune också skrev under den nya avtalet med Swedfone så har han nu ett treårigt abonnemang med Swedfone. I värsta fall så väntar faktura på 22.000 kronor för ännu ett kontraktsbrott.

– Jag törs knappt ta i en telefon, jag är så bränd som man kan bli, säger Sune.

Sune har kopplat in en advokat och också pratat med sitt tidigare telefonbolag som valt att frysa fakturan på 8.000 kronor för att reda upp det hela. Det tidigare telefonbolaget har en ångerrätt även för företag vilket inte det nya telefonbolaget har.

Sune gick till rådgivningen i Arvika men enligt dem så hade han skrivit under avtal och därför fanns det inget göra.Han har också gjort en polisanmälan som blev nedlagd.

Från Konsumentrådgivningen i Karlstad så känner man till Swedfone, folk har hört av sig och känner sig vilseledda och ofta har det blivit dyrare än vad man trott.

Swedfone som finns i Uppsala heter dessutom likadant som ett annat företag som finns i Stockholm, nämligen Swedphone med ph istället för f.

– När man söker på Swedphone så är det naturligt att man stavar med ph från engelskans phone. Och då hamnar vi högt upp och då blir det många som hör av sig till oss sägerLevent Dürüst som äger och driver Swedphone.com

Har du fått in liknande samtal?

– Ja inte bara en utan flera. Det känns som att det går som en våg när de väl fakturerar (Swedfone), då kommer det flera samtal den dagen. Då säger de att de har det här numret osv. Då får vi förklara att vi inte har några säljare som ringer runt, vi har inga abonnemang. Det är allt ifrån småföretagare till äldre personer som inte förstår,  berättar Levent Dürüst.

På Swedphone.com hemsida har man nu också ett meddelande där det står tydligt att man inte säljer abonnemang överhuvudtaget.

P4 Värmland har också försökt få tag på någon från Swedfone men det finns ingen som vill prata med oss.

Och för Sune har det varit en jobbig resa.

– Ja jag har varit väldigt nere men jag får hoppas att det finns lite ljus framöver här. Jag tycker inte att en gammal sjukpensionär ska bli lurad. Jag har det inte så fett utan de kan vara schyssta istället och ärliga mot folk, säger Sune Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".