Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Larmade om misstänkt extremist - polisen hade inte tid

Publicerat fredag 27 november 2015 kl 06.00
Mats Nylén, polisens kommunikationschef: "Olyckligt att polisen inte tar emot informationen"
(2:53 min)
Polishuset i Karlstad. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.
Polishuset i Karlstad. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.

I förra veckan fattade personal på en värmländsk myndighet misstankar om att en person de har kontakt med har radikaliserats och sympatiserar med IS. Men när personalen vände sig till polisen fick de ingen hjälp, trots den förhöjda hotnivån i Sverige.

Det handlar om en person som varit i kontakt med personalen på myndigheten en längre tid, och som nu plötsligt betedde sig annorlunda. Enligt uppgifter till P4 Värmland gjorde mannen ett hotfullt uttalande och berättade under mötet att han befunnit sig i de delar av Syrien som IS kontrollerade. Personalen reagerade också på ur han förändrat sitt utseende.

Personalen blev orolig, både för den egna säkerheten och, i ljuset av de senaste veckornas terrordåd och den förhöjda hotnivån i Sverige, för att mannen hade radikaliserats och kunde utgöra ett hot mot fler.

Men när de ringde polisen i fredags fick de veta att man hade fullt upp med administration kring gripna personer och inte kunde ta sig an fallet. Återkom efter helgen var beskedet. 

Mats Nylén är polisens kommunikationschef i region Bergslagen, där Värmland ingår, och han bekräftar att det inte fanns några resurser när samtalet kom.

– Man var upptagen med att hantera tjuvar med en mängd stöldgods. Och det var tvunget att hanteras utifrån de rättsregler som finns, säger han.

Beskedet var ju att de skulle återkomma efter helgen, är det rimligt att behöva vänta så länge med att lämna den här typen av information?

– Det är svårt för mig att ha någon åsikt om det, för jag vet inte exakt vad som sades. Men ibland blir det missförstånd, att polisen som tar emot samtalet och den som ringer pratar förbi varandra, det är svårt att bedöma, säger Mats Nylén, och fortsätter:

– Men det är klart att det är värdefullt för oss att kunna få informationen så fort som möjligt. Och i det här sammanhanget var ju terrorfrågan i allra högsta grad aktuell. Det är klart att det är olyckligt att man inte tar emot den här informationen, visst är det så.

När personalen på myndigheten inte fick någon hjälp från polisen, användes egna kontakter för att få tag på en polis och berätta vad de visste. Sedan tog det inte många minuter förrän Säpo hörde av sig. Och inför den nya arbetsveckan förstärktes säkerheten kring myndigheten, eftersom flera medarbetare kände sig oroliga.

Kan du förstå om det här uppfattas som märkligt? Och att man som anmälare blir frustrerad och förvånad?

– Ja jag förstår att man blir missnöjd, och det brukar alla bli som inte får hjälp de förväntar sig. Det är tyvärr den verklighet som polisen lever i, säger Mats Nylén.

Enligt Säpos presstjänst är man förhindrad att prata om enskilda ärenden, med hänvisning till inblandade personers integritet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".