Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Hur kan ett klistermärke väcka så mycket vrede?

Publicerat torsdag 10 december 2015 kl 10.38
"Det är olämpligt att en kommun skickar ut såna här uppmaningar"
(7:41 min)
Kampanjen Varmt välkommen syftar till öppenhet mot Karlstads kommuns nyanlända. Men ett klistermärke i posten har väckt vrede i hela landet. Foto: Hedvig Nilsson
Kampanjen Varmt välkommen syftar till öppenhet mot Karlstads kommuns nyanlända. Men ett klistermärke i posten har väckt vrede i hela landet. Foto: Hedvig Nilsson

Hur kan ett litet klistermärke få folk över hela landet att bli så arga på Karlstads kommun? Vi ringde upp en av de som kritiserat kampanjen Varmt välkommen för att höra varför de anser att kommunen börjat med åsiktsregistrering.

Karlstads kommun har polisanmält flera hot efter kampanjen, och kommunen har i sin tur JO-anmälts av en privatperson i Växjö.

Kampanjen syftar till att förbättra integrationen för de 170 nyanlända till Karlstad i år. På hemsidan Varmt Välkommen.se kan man registrera sig för att möta nyanlända, och i det brev som skickades ut till alla hushåll för att marknadsföra hemsidan fanns också ett litet klistermärke. Det faktum att kommunen uppmanar sina medborgare att sätta upp märket på brevlådan för att visa öppenhet har väckt vrede i hela landet. På sociala medier har kommunen kritiserats i hårda ordalag. En av de som skrivit att kommunen sysslar med åsiktsregistering är debattören och journalisten Bitte Assarmo:

- Det är ett påbud uppifrån och det är olämpligt att en kommun skickar ut såna här uppmaningar. Kommunen har inte mandat att uppmana till att ta ställning så öppet, menar hon.

Men hur kan det vara en registrering om man inte registrerar?
- Det finns en risk att det kan bli det. Det kan missbrukas i ett samhälle som är så polariserat som Sverige är. Det kan så split mellan människor, tror Bitte Assarmo.

På reklambyrån Bulldozer som ligger bakom kampanjen har man ingen förståelse för kritiken.
- Jag tycker det är märkligt att när människor får möjlighet att visa att man står för öppenhet och alla människors lika värde så ska det vara ett problem, säger Jenny Westling, projektledare på Bulldozer.

På Bulldozer har man också fått otrevliga mail och telefonsamtal efter att kampanjen lanserades, berättar Jenny Westling.

I efterhand, har ni önskat att ni skippat klistermärket eftersom det verkar vara det som retat upp folk?
- Nej, snarare är det väl så att hade man gjort nåt mainstream som inte märkts av alls, då hade man ju slängt pengarna i sjön.

Kampanjen har kostat Karlstads kommun 400 000 kronor, och enligt Jenny Westling är kommunen troligen först i landet med ett liknande upplägg:
- Det är i alla fall väldigt många andra kommuner som hört av sig och vill göra nåt liknande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".