Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

70 miljoner till framtidens kollektivtrafik

Publicerat fredag 18 december 2015 kl 12.34
Robert Sahlberg: "Det här kommer att bli en stor grej"
(2:56 min)
Robert Sahlberg, projektledare och affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss, tror på framtidens kollektivtrafik. Foto: Ylva Vesterlund/Sveriges Radio
Robert Sahlberg, projektledare och affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss, tror på framtidens kollektivtrafik. Foto: Ylva Vesterlund/Sveriges Radio

Karlstad är en av sju kommuner som får dela på runt 540 miljoner kronor från Trafikverket för att skapa hållbara stadsmiljöer.

Karlstad har blivit beviljade 70 miljoner, som kommer att användas till ett projekt för att utveckla och effektivisera kollektivtrafiken genom ett prioriterat busstråk.

Projektet kallas "framtidens kollektivtrafik" och handlar om att prioritera kollektivtrafiken på nya sätt, så att bussarna inte ska fastna i det vanliga trafiken.

– Resandet med kollektivtrafik i Karlstad har ökat med ungefär 70 procent sedan 2005 och vi har ett väldigt aktivtutvecklingsarbete vilket gör att Trafikverket tror på Karlstad. Vi kan bli en förebild för andra kommuner,  säger Robert Sahlberg, som är projektledare och affärsutvecklingsansvarig på Karlstadsbuss.

Genom egna körbanor och signalsystem ska bussarna enklare kunna ta sig fram. Stadsbyggnadsförvaltningen och Karlstadsbuss har tagit fram en demonstrationssträcka som ska gå från resecentrum via Stora torget upp till Nobelplan och vidare över E18 till rondellen mot Rud och Färjestad.

Busshållplatserna finns också med i planeringen för hållbar utveckling.

– En kall regnig dag är det inte så kul att stå vid en stolpe och vänta på bussen. Om vi hade kunnat få till en inomhushållplats, kanske främst för elbussarna, vore det en fantastisk förbättring för våra resenärer, säger Robert Sahlberg.

Stadsbyggnadsförvaltningen äger och driver projektet, men jobbar nära teknik- och fastighetsförvaltningen, miljöförvaltningen och kommunledningskontoret. Det kan sedan tillkomma ytterligare aktörer i samarbetet och på sikt kan länstrafiken komma att involveras.

– Det här kommer att bli en stor grej, avslutar Robert Sahlberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".