Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Karlstad

Krångligare ärenden för konsumentrådgivare

Publicerat tisdag 22 december 2015 kl 05.43
Konsumentrådgivaren: "Man når mycket själv via nätet."
(1:33 min)
Jessica Fong, konsumentrådgivare i Karlstad. Foto: Tomas Hedman, Sveriges Radio.
Jessica Fong, konsumentrådgivare i Karlstad. Foto: Tomas Hedman, Sveriges Radio.

Konsumentrådgivarna i Karlstad får alltfler komplicerade ärenden att hantera. Ser man på de senaste fyra åren handlar det i det närmaste om en dubblering av krångliga konsumentfrågor.

Jessica Fong, konsumentrådgivare i Karlstad, bläddrar i pärmarna på sitt kontor och letar exempel.

- Här har vi ett ärende där en konsument har hört av sig, säger Jessica Fong. Man har tackat ja till fast telefoni till en operatör. Man har fått löfte om att det ska vara billigare, men konsumenten är inte nöjd och får inget gehör alls.

För fyra år sedan krävde ungefär en fjärdedel av ärendena som kom in till konsumentrådgivningen mer än en kontakt mellan konsument och rådgivare för att redas ut. I år har den siffran ökat till närmare hälften av ärendena.

I ett fall under 2015 handlar det om så många som 31 kontakttillfällen mellan rådgivare och konsument. Det kan exempelvis handla om att man inte förstår avtalet, att avtalsvillkoren är komplicerade, att näringsidkaren inte går att nå eller att de inte följer lagarna som finns.

Enligt Jessica Fong kan ökningen av komplicerade ärenden bero på att konsumenter numera lättare hittar svar på enkla ärende själva.

- Man når mycket själv via nätet. Om man jämför med bara tio år tillbaka i tiden så fanns det inte lika mycket information att få om konsumenträttsliga ärenden.

Hon ser också att en kategori ärenden ökat som ligger i en gråzon mellan vad som är rätt och fel, där det är svårt att bedöma om företaget följer lagar eller är bedragare.

Fotnot: Konsumentrådgivarna i Karlstad hjälper även boende i Hammarö, Sunne, Torsby och Forshaga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".