Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gärna klappar men helst inte skinka på nätet

Publicerat onsdag 23 december 2015 kl 06.00
Jonas Askås: "Jag tror att e-handeln kommer att öka"
(4:41 min)
Jonas Askås, vd på Askås på sitt kontor i Säffle. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio.
Näthandelsexperten Jonas Askås, tror att e-handeln kommer att öka. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio.

Allt fler väljer att handla sina julklappar på nätet, men än så länge är det relativt få som klickar hem även julmaten. De allra flesta vill fortfarande gå till affären och välja bland färskvarorna själva.

Den procentuella ökningen för e-handeln med mat är stor, en del leverantörer pratar till och med om ökningar på flera hundra procent. Och i Värmland har intresset för julmatkassarna varit större än väntat enligt Konsum Värmland, som sålt julmat på nätet för första gången i år. Efter säsongens framgång tyder allt på att man kommer fortsätta med julmat på nätet även nästa år.

Men fortfarande vill de allra flesta köpa sina färskvaror i butik och e-handeln står för en väldigt liten del av den totala matvaruförsäljningen.

Konsum Värmland tror att man kanske kan komma upp i två procent totalt för hela året. Och konkurrerande Ica erbjuder bara e-handel i fem butiker i Värmland och även om den försäljningen också ökar så är det från väldigt låga tal.

En helt annan sak gäller den mer traditionella e-handeln och nu inför jul har en del stora leverantörer till och med problem med att få iväg alla klappar i tid.

– Fram till i mitten av december så har e-handeln i Värmland ökat med omkring 33 procent jämfört med förra året, säger Jonas Askås, som jobbar med e-handelslösningar för företag. Ökningen tror han beror på en kombination av att vi blir mer och mer bekväma av oss och får allt mindre tid att lägga på exempelvis inköp.

Dessutom menar Jonas Askås att utbudet på mindre orter minskar och att e-handeln därför har blivit ett bra alternativ till att handla i butik.

– Jag tror att e-handeln kommer att öka ännu mer, och att den vanliga handeln kommer att ändra sig. Man kommer jobba ännu mer på att skapa olika former av upplevelser för att locka kunderna till butikerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".