Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Värmlandstrafik vill utöka turerna till Oslo och Örebro

Publicerat måndag 11 januari 2016 kl 16.10
Lars Bull: "Förslaget utvecklar Värmland"
(1:22 min)
VD Värmlandstrafik Lars Bull. Foto Roy Malmborg Sveriges Radio.
VD Värmlandstrafik Lars Bull. Foto Roy Malmborg Sveriges Radio.

Åtta nya dubbelturer till Oslo och lika många dubbelturer från Karlstad till Örebro. Det är några förslag som kan bli verklighet om knappt ett år.


Förslaget är en av delarna i ett befintligt tjänstekoncessionsavtal som har förhandlats fram mellan Värmlandstrafik och Tågkompaniet. Förslaget, som är tänkt att genomföras från tidtabellsskiftet i december 2016, innebär också ett utökat antal turer på Fryksdalsbanan.

Det är ett lysande förslag för utvecklingen av Värmland. Det blir en mycket större arbetsmarknad och Värmland blir mer attraktivt för företag att etablera sig i"

Ökad turtäthet, avgångstider på hel och halvslag och ett bra resandenät, är tänkt att från december i år vara början på en kollektivtrafik som kan utveckla den värmländska regionens arbetsmarknad rejält.

Men enligt vd Lars Bull måste förslaget tas i sin helhet. Inga bitar kan lyftas ut eftersom det är framförhandlat i en helhet. Enligt Värmlandstrafik är nettokostnaden för satsningen 30 miljoner kronor. För att förslaget ska bli verklighet måste ett finansieringsbeslut tas vid regionfullmäktiges möte den 16 april.

Mikael Dahlqvist (S) är ordförande i Värmlandstrafik:

– Det är ett bra förslag men jag har stor förståelse för kommunernas svåra ekonomiska situation.

Förslaget innebär i korthet:

  • Kraftigt förbättrad tågtrafik till/från och inom Värmland. Möjlighet för fler resenärer i tågtrafiken.
  • Ny tågtrafik till Oslo.
  • Förbättrad tågtrafik till Örebro.
  • Fler tågturer på helgerna.
  • Tätare tågtrafik på Fryksdalsbanan kopplat till byte mot både öster och väster på Värmlandsbanan.
  • Samarbete mellan NSB/Tågkompaniet och Värmlandstrafik.
  • Avtalet kräver inga inköp av tåg under perioden fram till 2020.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".