Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Flygplatschefen svarar på kritiken om hemligt avtal

Publicerat torsdag 14 januari 2016 kl 16.55
Peter Landmark: "Allt har förankrats i styrelsen"
(7:06 min)
Peter Landmark, chef för flygplatsen i Karlstad. Foto: Torsten Gabrielsson/SR Värmland
Peter Landmark, chef för flygplatsen i Karlstad. Foto: Torsten Gabrielsson/SR Värmland

Trots att han själv påpekat att det ekonomiska stödet till flygbolaget BMI kan strida mot EU:s regler anser flygplatschefen Peter Landmark inte att det finns några konstigheter i avtalet. Däremot påstår han att någon annan gjort sig skyldig till brott genom att läcka uppgifter om avtalet.

Sedan SVT Nyheter Värmland avslöjade att Peter Landmark, chef för Karlstads flygplats, slutit ett muntligt avtal med flygbolaget BMI har länets media sökt honom för att få svar på sina frågor. Hittills har Peter Landmark befunnit sig på semester och vägrat svara, men för P4 Värmland ger han för första gången sin syn på saken. 

Enligt honom finns det inga konstigheter med avtalet, trots att det innebär att BMI slipper flera avgifter och att Landmark tidigare i hemliga dokument skriver att detta kan innebära att flygplatsen kan behöva betala skadestånd till andra flygbolag eller bryter mot EU:s regler om otillåtet stöd.

– Allt som har gjorts och allt som har sagts har alltid förankrats i vår styrelse. Sen att det här formaliserades i höstas när allt var på plats är inga konstigheter, säger Peter Landmark, som menar att det inte funnits några hemliga avtal som styrelsen inte känt till.

Men du skriver själv i ett brev till styrelsen att avtalet kan innebära en ekonomisk risk för bolaget - att man kan behöva betala skadestånd till andra flygbolag eller bryter mot EU:s regler om otillåtet stöd. Vad har du att säga om det?

– Alla avtal finns det risker med. Det är sådana saker vi pratar om i styrelsen.

Men ska kommunala bolag ägna sig åt avtal som kan strida mot lagen när du är medveten om att det kan vara så?

– Vi jobbar precis som alla andra flygplatser och andra kommunala flygplatsbolag. Vi gör bedömningar tillsammans med våra jurister för att vi ska hålla oss inom lagens ramar.

En rad frågetecken har rests om det här avtalet är lagligt - sett till både kommunallagen och till EU-lagstiftningen. Detta eftersom Karlstads flygplats är ett kommunalt bolag och alltså stöttas med skattebetalarnas pengar.

Men den frågan vill alltså inte Peter Landmark svara på, trots upprepade försök. Istället säger han:

– Det handlar om att all ny trafik har avgiftslättnader under uppstart för att vi ska kunna ha någon trafik och det är olika saker, i vissa fall handlar det om några månader, andra i flera år, säger Peter Landmark.

Han inte vill berätta hur mycket pengar BMI sluppit att betala.

Däremot anser Peter Landmark att någon gjort sig skyldig till en brottslig handling när hen lämnat ut uppgifter om avtalet.

– Det är ett stort bekymmer att någon läckt sekretessbelagda uppgifter till massmedia. Alla våra flygbolagsavtal är hemliga och sekretessbelagda för att vi överhuvudtaget ska kunna ha någon trafik från Karlstad. Det är inga konstigheter, det är samma i hela världen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".