Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skillnad mellan flygplatser om öppenhet med avgiftslättnader

Publicerat fredag 22 januari 2016 kl 05.43
Klas Nilsson: "Viktigt för oss att vara transparenta"
(6:07 min)
Klas Nilsson, kommunikationsstrateg på Swedavia. Foto: Swedavia.
Klas Nilsson, kommunikationsstrateg på Swedavia. Foto: Swedavia.

Det hemliga avtalet kring vilka avgiftslättnader flygbolaget BMI får på Karlstad flygplats har väckt debatt. Men avgiftslättnader är mycket vanliga för nya destinationer, det som skiljer är om man håller nivåerna hemliga eller är öppen med dem.

Medan man i Karlstad håller det hemligt hur stora lättnader det handlar om, så väljer exempelvis statliga Swedavia som driver tio av landets flygplatser istället att vara helt öppna med vilka rabattnivåer som gäller.

– Vi har ett publikt incitamentsprogram, de gäller alla flygbolag som vill trafikera. Man ska komma ihåg att vi har ett väldigt stort antal flygbolag, och då är det viktigt för oss att vara transparenta och att samma förutsättningar gäller för bolagen, säger Klas Nilsson, kommunikationsstrateg på Swedavia.

Har ni haft rabattprogram länge, eller är det en hyfsat ny företeelse?

– Flygmarknaden avreglerades i början av 90-talet och i takt med att flygbolagen privatiserades, de statliga flygbolagen har blivit alltmer privata aktörer, så har konkurrensen i Europa mellan flygplatser ökat generellt. Och när man har den situationen har incitamentsprogram i hela Europa utvecklats och är idag en förutsättning för att starta upp och skapa ekonomi i en flygförbindelse.

För några veckor sen avslöjade SVT att Karlstad flygplats låter brittiska BMI, som trafikerar linjen till Frankfurt, slippa startavgifter, och även passagerar- och bagageavgifter.

I en intervju i P4 Värmland nyligen bekräftade flygplats-vd:n Peter Landmark att man ger avgiftslättnader, men han ville inte avslöja vilka och hur stora rabatter det handlar om.

Nästan alla kommunala flygplatser runtom i landet som P4 Värmland har pratat med jobbar också med avgiftslättnader, men det varierar om man är öppen med nivåerna eller håller det hemligt utåt som i Karlstad.

Skellefteå flygplats, som har lyckats bra med att öka passagerarantalet de senaste åren, är ett exempel på den öppna linjen. Bolag som startar en ny linje slipper startavgifter i fem år, och får 80 procents rabatt på passageraravgiften första året och sen en nertrappning åren efter.

På Växjö Småland Airport är man inte lika öppna. Men man har också olika avgiftslättnader och det kan skilja sig mellan vad olika bolag får,, uppger vd:n Ulf Axelsson. Däremot är man noga med att om två operatörer trafikerar samma sträcka ska de få samma villkor.

Norrköpings flygplats jobbar också mycket med avgiftslättnader säger vd:n Mari Torstensson.

– Jag tror att vi gör som de flesta flygplatser gör i Sverige och kanske Europa idag, att vi har olika incentiveprogram för att vi vill stimulera ny trafik. Och vi vet att det tar ett tag för flygbolag att bygga upp ny trafik, säger hon.

Jobbar ni med ett öppet program, eller håller ni det hemligt utåt vilka typer av avgiftslättnader det handlar om?

– Vi har det inte så öppet så att det ligger på vår hemsida, men vi har ett antal olika incentiveprogram beroende på vilken trafik det är.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".