Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
P4 Värmland granskar

Värmlandstrafik lunchade för 56 000 kronor

Publicerat onsdag 20 april 2016 kl 06.00
Lars Bull: "Det finns inget fel i att göra på det sättet"
(4:47 min)
Kanikeköket i inre hamn.
1 av 3
Kanikeköket i Inre hamn i Karlstad. Här har Värmlandstrafik ätit majoriteten av luncherna. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio
Kanikeköket i inre hamn. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio
2 av 3
Kanikeköket i inre hamn. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio
Lars Bull, vd för Värmlandstrafik. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio
3 av 3
Lars Bull, vd för Värmlandstrafik. Foto: Örjan Bengtzing/Sveriges Radio

Ledningen på Värmlandstrafik lät skattebetalarna stå för luncher för 56 000 kr under 2015. Totalt handlar det om 670 luncher, långt fler än hos grannlänens trafikbolag. Värmlandstrafiks vd Lars Bull försvarar varenda tugga.

– Vi har ganska mycket mötesverksamhet i Karlstad och vi har ofta arbetsmöten som går över lunch. Vi inkluderar ofta lunch och väljer enklast tänkbara; 75 kronor för dagens lunch rakt över gatan, samma restaurang som gymnasieeleverna äter på, säger Lars Bull. 

Varför inkluderar ni lunch?

– Det är ett effektivt sätt att jobba på. Man kan fortsätta diskussionen eller lösa delfrågor under lunchen. 

Totalt har företagsledningen eller styrelsen ätit 670 luncher med varandra eller andra affärspartner vid 134 tillfällen under 2015. I genomsnitt handlar det om mellan två och tre luncher per arbetsdag och då är konferenser borträknade. Luncher som alltså finansierats med skattebetalarnas pengar.

Bland annat har företagsledningen ätit totalt 116 luncher under sina ledningsmöten.

– Vi har företagsledningsmöte för nio personer var fjortonde dag. Det blir ungefär 20 möten per år om man räknar bort semester och storhelger. Vid de tillfällena har vi heldagsmöten och då är det normalt att vi äter lunch ihop, säger Lars Bull.

Men är det något som skattebetalarna ska stå för?

– Det finns inget fel i att göra på det sättet om vi upplever att det är effektivt. Då är det effektivt även för skattebetalarna.

Den totala kostnaden för Värmlandstrafiks luncher hamnar på runt 56 000 kronor under förra året. Lars Bull menar att det är en liten del av företagets totala omsättning på 850 miljoner kronor. 

Men det är ändå ganska mycket pengar även om det är en liten del av bolagets totala omsättning?

Du måste sätta det i relation till hur man normal beter sig i företag och organisationer. Det är inget konstigt att medarbetarna om de sitter i ett arbetsmöte under en dag. Det är effektivt att göra så, lunchen går på 20 minuter, en halvtimme, säger Lars Bull.

Jämför man med våra grannlän Dalarna och Örebro tycks Värmlandstrafik ha en annan lunchkultur. Till exempel anger Dalatrafik att man ätit runt 200 måltider färre än Värmlandstrafik, och då är även middagar inkluderade.

I Örebro uppges Länstrafiken bara låtit skattebetalarna stå för totalt 60 luncher - alltså en elftedel jämfört med Värmlandstrafik. Kostnaden för hela representationen hos Länstrafiken är inte ens hälften av kostnaden för Värmlandstrafiks luncher. 

– 2015 har nog i och för sig varit ett osedvanligt aktivt år eftersom vi startar flera stora trafikavtal, mängder med arbetsgrupper som har jobbat varje vecka under ett helt år. Det sätter naturligtvis sitt avtryck. Men det är fortfarande mycket små pengar i förhållande till verksamheten, säger Lars Bull.

Värmlandstrafiks tio år gamla representationspolicy saknar regler som direkt styr när man kan få lunchen betald. Extern representation ska dock vara godkänd av närmaste chef i förskott. Policyn är inte lika detaljerad som huvudmannen Region Värmlands policy när det gäller arbetsluncher, som till exempel säger att det måste finnas särskilda skäl och att tids- och effektivitetsvinster kan påvisas.

P4 Värmland har gått igenom all Värmlandstrafiks representation under 2015 och hittat fall där man ätit lunch efter möten, i samband med en pressträff eller då personer i ledningsposition varit ute och åkt mellan kontoren.

– Om man inte har tid att få till möten så ska man ändå äta lunch och då är det ett bra tillfälle att lösa det behovet av diskussion som finns, säger Lars Bull.

Men det är ju ändå flera luncher som är i anslutning till, i samband med och efter möten, varför ska skattebetalarna betala de luncherna och inte ni själva?

– Om man inte hittar tid i almanackan och har ett angeläget ärende att lösa så är det ett bra sätt att lösa det på. Det är inget fel i det, vi bryter inte mot några regler.

Enligt policyn måste den som vill ha lunchen betald uppge vilka personer som ätit och vilket syfte lunchen hade. Vilket inte alltid har gjorts.

– Även solen har fläckar. Om det inte har skrivits syfte på en och annan så är väl det ett misstag men vi har väldigt duktig personal som håller efter detta mycket noggrant och ser till att det inte kommer in några kvitton utan specifikationer. 

Och visst görs det flera sådana kontroller under året. Men fortfarande finns det fall där det inte kontrollerats. Flera av de kvittona har Lars Bull själv lämnat in.

När P4 Värmland visar Lars Bull de lunchkvittona konstaterar han att det handlar om styrelsemöten och affärsförhandlingar.

Varför har du inte skrivit ut vad de handlar om?

– Det kan man ju önska att man gjort i detalj på alla, men jag har väl missat det där. 

Själv tycker Lars Bull att Värmlandstrafiks representationspolicy är bra.

– Ja, det tycker jag. Den var före sin tid, den är ju tio år gammal så visst kan man tycka att vi borde ta upp och diskutera den. Men man får vara väldigt tondöv om man inte uppfattar stora förskjutningar i omvärlden på hur man ser på representation. Jag påstår att vi väl följer hur kommuner och landsting hanterar detta, säger Lars Bull. 

– Vi avviker absolut inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".