Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Servicetrafiken

Keolis jobbkontrakt får hård kritik

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 07.21
Facket: "Det verkar som ett slavkontrakt nästan"
(4:03 min)
Färdtjänstfordon och ett maskat avtal, Keolis. Foto: Sveriges Radio.
Fler av de arbetslösa säger att de känt sig pressade att skriva på Keolis kontrakt och ångrar sig efteråt. Foto: Sveriges Radio.

– Det här är att göra personer livegna, säger Örjan Jacobsson, ombudsman på Transportarbetarförbundet.
Det handlar om kontrakten som Keolis skriver med arbetslösa som ska utbildas till färdtjänstchaufförer.

Om två månader ska Keolis ta över merparten av servicetrafiken i Värmland, det vill säga färdtjänst och sjuktransporter. Tills dess behöver företaget anställa 150 taxichaufförer och har därför startat flera snabbutbildningar av arbetslösa. 

Men de kontrakt som företaget erbjuder de arbetslösa har väckt kritik. De arbetslösa får ingen ersättning under kursen - vare sig av Keolis  eller arbetslöshetskassan. Keolis betalar kursen men villkorar med att den arbetslösa får betala tillbaka kursavgiften på 14 000 kronor om de slutar inom sex månader från anställningsstarten. 

– Det verkar som ett slavkontrakt som de tvingat dem att skriva på utan betänketid. Några ville ta med sig kontraktet hem innan de skrev på men det fick de inte, säger Örjan Jacobsson, ombudsman på Transportarbetarförbundet.

P4 Värmland har pratat med flera av de som skrivit på. De är osäkra på vad kontraktet egentligen innebär och berättar att de fick skriva på under press: 

– De kom in under en lektion på körskolan med det. Vi blev tillsagda att skriva på direkt och att det var bråttom, säger en elev som vill vara anonym.

Men varför skrev du på?

– Jag börja bli ganska så desperat för jag har sökt många jobb och får inget. Jag har barn att försörja.  

Två elever berättar för P4 Värmland att de blivit lovade heltidstjänster muntligt men att det inte framgår av kontraktet om man får ett jobb eller ej, inte heller när i så fall och om det är heltid eller ej. Det saknas dessutom helt datum. 

Är du berörd av förändringarna i servicetrafiken? Hör gärna av dig med reflektioner. 054-777 26 62

Av kontraktet framgår inte heller vad som händer om man inte klarar kursen eller om man inte får något jobb hos Keolis. Några uppsägningsvillkor finns inte heller. (Se kontraktet nedan)

–  Jag har aldrig sett något liknande. Det är så undermåligt skrivet så jag anser att det inte är bindande för någon part. Jag uppmanar alla som tänkt gå kursen att inte skriva på någonting, säger Örjan Jacobsson, ombudsman.

Kenth Thunberg, områdeschef Keolis, berättar att man tänker utbilda 50 stycken arbetslösa och nu ger andra kursen av tre planerade. 

– Vi betalar taxilegget men de får inget betalt under utbildningen. Vi har inte skrivit något anställningskontrakt med dem. Men alla är garanterade jobb om de klarar taxilegget. De blir provanställda från 1 juli i sex månader, sedan fast. 

Om de inte klarar legget då? 

– Då kommer vi ta en annan diskussion. Det kan jag inte svara på än. Förutsättningen är att alla klarar sig.

Om det får ett annat jobb då?

– Då får vi ta upp det till diskussion. 

Facket liknar det vid slavkontrakt och uppmanar folk att inte skriva på. Vad tycker du om det?

– Det får ju transport stå för. Vi följer kollektivavtal och alla här är ju jätteglada att få jobba hos oss. 

Flera elever säger att det blivit pressade att skriva på. Vad säger du om det?

– Att de är överraskade är inte sant. Vi har pratat med var och en och förklarat vad kursen innebär.  Alla vet om att det skulle göra det här.  Det är helt frivilligt. Vi tvingar ingen. Det är inga överraskningar och inga slavkontrakt. Alla kan hoppa av. 

Du tycker inte att det verkar hårt? 

– Nej, så har vi gjort förut och kommer göra i framtiden -om vi ska bekosta utbildningen. Det är en okej överenskommelse. Så länge vi inte får tag på de som är utbildade med taxilegg så kommer vi fortsätta så här. 

Det är uppenbart att Kent Thunberg känner en press att få fram 150 chaufförer till den 1 juli. Företaget har till exempel inte frågat arbetsförmedlingen om de arbetslösa kan få behålla sin ersättning under utbildningstiden.

– Vi står för alla kostnader med taxilegget. Det fanns ingen tid att gå till arbetsförmedlingen. 

Det saknas ju datum på kontraktet. Är det giltigt då? 

– Jag har det inte framför mig så jag kan inte svara på det.

Det är Värmlandstrafik som ansvarar för upphandlingen med Keolis. Tidigare i år började Keolis köra stadsbusstrafiken i Karlstad.

Om Keolis

Keolis är ett franskt transportföretag som bedriver kollektivtrafik på entreprenad i flera länder i Europa och övriga världen såsom Kanada, USA och Australien. I Sverige utför Keolis busstrafik åt uppdragsgivare i Storstockholm, Västra Götaland, Örebro län, Östergötland, Jönköpings län och Dalarna. Totalt har Keolis Sverige fler än 6 000 medarbetare och en omsättning på drygt 4,5 miljarder kronor (2014). Källa: Wikipedia

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".