Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tågsatsning skjuts på framtiden

Publicerat fredag 29 april 2016 kl 12.49
Tomas Riste (S): "För stor osäkerhet"
(1:11 min)
Tåg på perrong. Foto: Isak Olsson/P4 Värmland.
Foto: Isak Olsson/P4 Värmland.

Det blev inget beslut om att utöka tågtrafiken mellan Örebro, Karlstad och i förlängningen Oslo, när frågan var uppe i regionfullmäktige idag.

En majoritet i regionfullmäktige återremitterade förslaget till reviderat trafikförsörjningsprogram. Anledningen var bland annat ett uteblivet beslut om medfinansiering från Region Örebro och osäkerhet kring hur trafiken kommer att tillåtas på Värmlandsbanan.

Tyngdpunkten på satsningarna i förslaget låg på tågtrafiken med fler turer till och från Oslo och Örebro och på Fryksdalsbanan.

Satsningen skulle kosta 160 miljoner kronor under fyra år, varav Region Örebro skulle bidra med 40 miljoner kronor. Men Region Örebro ansåg att det inte gick att ta beslut om att satsa så mycket pengar, så snabbt som Region Värmland önskade.

– Vi upplever att det är för stor osäkerhet i och med att Region Örebro säger att man inte är beredd att fatta ett beslut förrän i juni. Det fanns för många osäkerhetsfaktorer, säger Tomas Riste (S) till P4 Värmland.

Vilken betydelse spelade Region Örebros svar till er?

– Det är klart att det spelar ganska stor roll, säger Riste (S)

Region Örebros svar häromdagen innebar nu att en stor del av finansieringen saknades när det reviderade trafikförsörjningsprogrammet nådde regionfullmäktige.

– Att Region Örebro län dessutom villkorar sin del av satsningen med att trafiken måste gå inom Laxå innebär att hela avtalet kan förändras, säger regionrådet Tomas Riste.

Regionrådet Stina Höök (M) har lyfter fram fler frågor som måste besvaras innan satsningen kan bli av.

– Trafikverket har varslat att de har som ambition att öka punktligheten för trafiken på Värmlandsbanan. Det kan betyda att de tillåter färre tåg på banan samtidigt som satsningen skulle innebära fler tåg, säger hon i ett pressmeddelande.

Kollektivtrafiknämnden fick nu i uppdrag att lyfta ut satsningen på utvecklad tågtrafik ut programmet. Nämnden fick också i uppdrag ”att att se över möjligheter att utveckla kollektivtrafiken för att bidra till hållbar regional utveckling.”

Eftersom det saknas ett beslut om finansiering av kollektivtrafiken för 2017 tog regionfullmäktige ett extrabeslut som utgår från 2016 års finansiering - plus en uppräkning på tre procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".