Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Idag kommer domen om nya Götaälvbron

Publicerat onsdag 4 maj 2016 kl 06.00
Maria Frisk (MP): "Domen är betydelsefull för Karlstad"
(1:32 min)
Nya Götaälvbron
Så här är det tänkt att den nya bron, som går under arbetsnamnet "Hisingsbron", ska se ut.

Idag väntas en dom som är viktig för Vänersjöfarten. Det är mark- och miljööverdomstolen som ska besluta om den nya Götaälvbron i Göteborg, och det som har väckt protester är planerna på en rejäl sänkning av brohöjden.

Karlstad är en av kommunerna som har drivit frågan till mark- och miljööverdomstolen.

– Domen är betydelsefull för Karlstad. Vi har överklagat bron eftersom vi vill värna vår sjöfart och vårt näringsliv som är beroende av sjöfarten. Så om bron får byggas kommer det att påverka våra företag, säger Maria Frisk (MP), kommunalråd och ordförande för Karlstads kommuns näringslivsråd.

År 2020 är det tänkt att den nya bron över Göta älv, mellan Göteborg och Hisingen, ska stå klar. Behovet är stort, eftersom den gamla bron byggdes på 1930-talet och är rejält sliten. För kollektivtrafiken i Göteborg är bron mycket viktig, 85 000 personer reser över bron varje dygn med buss eller spårvagn.

Tvistefrågan är den segelfria brohöjden, som med den nya bron blir 12 meter istället för dagens 19,5 meter. Därmed blir nästan alla lastfartyg tvungna att vänta på broöppning.

Mark- och miljödomstolen gav hösten 2014 klartecken till broplanerna, samtidigt som man underströk vikten av att samordna sjötrafiken med övriga transportslag. Göteborg har också garanterat 15 broöppningar per dygn.

En mängd överklaganden kom in, och Karlstad, Kristinehamn och sex andra västsvenska kommuner fick prövningstillstånd. Och efter en lång process ska beskedet alltså komma idag från mark- och miljööverdomstolen - ska den nya, lägre bron få byggas.

Maria Frisk är orolig för hur bron, om den byggs, kommer att påverka framkomligheten i Göta älv för lastfartygen från Vänern.

– Vi kommer att förhandla om öppningstidet och sådär, så man kanske kan påverka även framöver, men det kommer att bli längre tider som man får vänta och det kostar pengar för företagen, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".