Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sänkt brohöjd över Göta älv ligger fast

Publicerat onsdag 4 maj 2016 kl 09.55
Göteborg vann i Mark- och miljööverdomstolen
(2:38 min)
Nya Götaälvbron
Nya Götaälvbron

Trots protester från Karlstad, Kristinehamn och en rad andra kommuner blir den nya Götaälvbron i Göteborg bara 12 meter hög, att jämföra med dagens 19,5 meter. Det slår Mark- och miljööverdomstolen fast i sin dom.

Göteborgs stad vann alltså tvisten och den nya bron, som går under arbetsnamnet Hisingsbron, kommer att kunna byggas som planerat. År 2020 är det tänkt att bron ska vara klar.

Det politiska beslutet om bron fattades i Göteborg 2012, och hösten 2014 fick kommunen rätt i mark- och miljödomstolen. Att kommunen vill ha en lägre brohöjd hänger ihop med att man vill få loss central mark att bygga på genom att korta uppfartsramperna. Dessutom är en lägre bro enklare att ta sig över till fots eller på cykel.

Men en lång rad överklaganden kom in, både från kommuner, varv och rederier som uttryckte oro för brohöjdens påverkan på sjöfarten. Den nya bron får en segelfri höjd på 12 meter, mot den gamla brons 19,5 meter.

Bara åtta kommuner, däribland Karlstad och Kristinehamn, fick prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen. Övriga ansågs inte var sakägare.

Och nu har domen alltså kommit. Domstolen ändrar bara den tidigare domen på en punkt, man understryker behovet av att Göteborgs kommun ska verka för ett effektivt trafikledningssystem som omfattar samtliga trafikslag och att det ska vara driftklart när den nya bron tas i bruk.

Mark- och miljööverdomstolen konstaterar att det måste ske broöppningar i tillräcklig omfattning för att riksintresset för sjöfarten från Vänern och längs Göta älv inte ska skadas.

Domstolen refererar till att riksintresset enligt Trafikverket är tryggat om minst 15 handelsfartyg kan passera per dygn och om man garanterar minst en bropassage per timme vid den nya bron, undantaget rusningstiderna 06-09 och 15-18. Det har också Göteborg garanterat under processen.

Flera av kommunerna som överklagade till Mark- och miljööverdomstolen ville ha slutliga villkor med krav på broöppningar.

Men domstolen pekar på att det råder osäkerhet om den framtida trafiken på Göta älv och för trafiken som passerar över bron, och att det därför är olämpligt att slå fast slutliga villkor om öppningsintervaller. Därför skjuts frågan om villkor upp under en prövotid.

Att fartyg kan behöva invänta broöppning innebär i sig inte någon påtaglig skada på riksintresset för kommunikationer, enligt domstolen.

Även för fritidsbåtar ökar behovet av broöppningar med den nya bron. Men precis som med yrkestrafiken är framkomligheten redan påverkad av andra broar och slussar, menar domstolen.

"Den omständigheten att den nya bron sannolikt innebär att fler båtar behöver ligga vid kaj och invänta broöppning och att färden upp- och nerför Göta älv kan ta längre tid än idag, kan inte anses innebära en otillåten påverkan på de riksintressen som skyddar friluftslivet och turismen i Vänern", skriver Mark- och miljööverdomstolen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".