Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brodomen oroar Vänerhamns vd

Publicerat onsdag 4 maj 2016 kl 16.25
Göran Lidström: "Det kommer att innebära ökade kostnader"
(4:28 min)
Göran Lidström, vd Vänerhamn. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Göran Lidström, vd Vänerhamn. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Ökade kostnader, och risk att näringslivet väljer bort sjöfarten som transportslag. Det kan bli resultatet av dagens dom i Mark- och miljööverdomstolen om den nya, lägre Götaälvbron, varnar Vänerhamns vd Göran Lidström.

– Det kommer att innebära ökade kostnader, i och med att det kommer att ta längre tid att få fartygen förbi Göteborg. Vissa fartyg kommer kanske kunna passera i fart, men i och med att den nya bron är stängd tre timmar på morgonen och tre timmar på eftermiddagen så kommer de fartyg som idag kan passera utan broöppning få vänta den tiden, säger Göran Lidström.

Göteborg vann alltså i Mark- och miljööverdomstolen, och får rätt att bygga den nya bron som går under arbetsnamnet Hisingsbron. Den ska ersätta dagens gamla bro, som byggdes på 1930-talet och som sjunger på sista versen.

Den nya bron får en segelfri höjd på 12 meter, jämfört med den gamla brons 19,5 meter. Att Göteborgs kommun vill ha en lägre brohöjd hänger ihop med att man vill få loss central mark att bygga på genom att korta uppfartsramperna. Dessutom är en lägre bro enklare att ta sig över till fots eller på cykel.

Men en lång rad överklaganden kom in efter mark- och miljödomstolens godkännande hösten 2014, både från kommuner, rederier, varv och från Sjöfartsverket. I slutändan fick dock bara åtta kommuner prövningstillstånd i Mark- och miljööverdomstolen. Övriga ansågs inte vara sakägare.

– Det kändes ju naturligt att vi som har verksamhet runt Vänern skulle kunna vara sakägare, och framför allt Sjöfartsverket som har i sitt uppdrag att värna om riksintresset sjöfart, kommenterar Göran Lidström.

Mark- och miljööverdomstolen ändrar bara den tidigare domen på en punkt, man understryker behovet av att Göteborgs kommun ska verka för ett effektivt trafikledningssystem som omfattar samtliga trafikslag och att det ska vara driftklart när den nya bron tas i bruk.

Göteborg har också garanterat att det blir minst en broöppning per timme, dock inte under rusningstid på morgonen och eftermiddagen.

Flera av kommunerna som överklagade till Mark- och miljööverdomstolen ville ha slutliga villkor med krav på broöppningar. Men domstolen pekar på att det råder osäkerhet om den framtida trafiken på Göta älv och för trafiken som passerar över bron, därför skjuts frågan om slutliga villkor upp under en prövotid.

Göran Lidström litar inte riktigt på garantierna från Göteborg om mängden broöppningar.

– Vi är oroliga att det kommer krav från både befolkning och trafik i Göteborg att kanske inte öppna bron så ofta på sikt, för att det stoppar upp trafiken i Göteborg, säger han.

Han uppger också att det finns en förväntan på att Vänersjöfarten ska öka på sikt. Därför är det viktigt att mängden broöppningar följs upp framöver.

En som är desto gladare över dagens dom är Johan Nyhus (S), kommunalråd i Göteborg med ansvar för trafikfrågor.

– Jag har umgåtts med den här frågan sedan jag blev kommunalråd i mars 2012, så jag är riktigt glad idag. Jag var nervös i morse, och nu är jag så lättad så jag nästan svävar fram, trots min vikt, säger han.

Johan Nyhus tror inte att det finns fog för oron kring hur sjöfarten kommer att påverkas.

– Det är nu prövat i två instanser. Vi visar att de kompromisser vi har gjort mellan sjöfarten, kollektivtrafiken och stadsutvecklingen i Göteborg, visar väldigt tydligt att vi har gjort en väl avvägd kompromiss. Det finns inget hot mot sjöfarten.

Han välkomnar även den ändring som gjordes mot den tidigare domen, om att verka för ett effektivt trafikledningssystem som omfattar samtliga trafikslag.

– Vi medverkar gärna till ett sånt system. Vi har också deltagit i ett samarbete med Trafikverket i en Vänersjöfartgrupp, där vi har tittat på det här och vi ser att vi har alla möjligheter att göra det. Det är också en fördel för staden och kollektivtrafiken att kunna tidsätta öppningarna.

– Domen gick fullt ut vår väg, och tillägget var inget som vi upplever som ett problem utan snarare en fördel, tillägger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".