Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volt som drivmedel på halkbanan

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 10.50
Anna Jansson, Värmlands Trafikcenter: "Vi är jättestolta"
(1:13 min)
Anna Jansson. Foto: Robert Ojala/Sveriges Radio.
Anna Jansson, projektledare vid halkbanan i Grums. Foto: Robert Ojala/Sveriges Radio.

Från och med idag så kommer all förarutbildning på halkbanan i Grums att bedrivas med elbilar. 

Värmlands Trafikcenter i Grums blir den första trafikövningsplatsen i Sverige att göra den här förändringen.

– Det är jättekul att vi har kunnat byta ut de gamla bilarna till elbilar. Det blir en otrolig miljövinst och vi är jättestolta, säger Anna Jansson projektledare på Värmlands Trafikcenter i Grums.

– Vi vill vara med att påverka det mål som regeringen satt upp till år 2030, att vi vill vi ha en fordonsflotta som inte är beroende av fossila bränslen.

Vad finns det för nackdelar med elbilar?

– De är fortfarande dyra i inköp - 350.000 kronor är ganska mycket pengar. Annan nackdel kan vara att det är svårt att veta hur långt bilarna går på en laddning, säger Anna Jansson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".