Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Keolis saknar 50 chaufförer

Publicerat torsdag 26 maj 2016 kl 16.17
Keolis VD: "Det har inte gått lätt"
(5:05 min)
Keolis vd Magnus Åkerhielm  färdtjänst sjuktransporter
1 av 4
Keolis vd Magnus Åkerhielm är inte oroad över att det saknas 50 chaufförer en månad innan man tar över driften av Värmlands färdtjänst och sjuktransporter. Foto: Annika Ström/ Sveriges radio
Keolis nya bussar färdtjänst sjuktransport värmlandstrafik
2 av 4
Keolis har i sin värmländska fordonspark 87 nya bussar. Foto: Annika Ström/Sveriges radio
Keolis vd Magnus Åkerhielm och affärsområdeschef Stefan Gustavsson färdtjänst och sjuktransporter
3 av 4
Keolis vd Magnus Åkerhielm och affärsområdeschef Stefan Gustavsson visar hur de nya bussarna ser ut som ska trafikera färdjänst och sjuktransporter i Värmland från och med 1 juli. Foto: Annika Ström/Sveriges radio
Keolis vd Magnus Åkerhielm färdtjänst sjuktransport taxi
4 av 4
Keolis vd Magnus Åkerhielm visar en av de 80 nya bussar som ska trafikera Värmland. Foto: Annika Ström/ Sveriges radio

Med bara en månad kvar till övertagandet av Värmlands färdtjänst- och sjuktransporter så saknar Keolis fortfarande 50 taxichaufförer.

Att en tredjedel av de taxichaufförer som behövs vid starten fortfarande saknas oroar inte Keolis Sverige-VD Magnus Åkerhielm.

-  Det går bra med rekryteringen och även om det är kort om tid kvar så är jag fullt klar med att vi kommer kunna ha duktiga utbildade förare på plats när vi startar trafiken första juli.

Totalt behövs 150 chaufförer på heltid. Det är en stor affär som gjorts upp mellan Värmlandstrafik och det stora multinationella bolaget Keolis. Avtalet som var omstritt gäller i fem år, är värt en halv miljard kronor och handlar om merparten av länets sjuktransporter och färdtjänst.
Tidigare var det lokala mindre företag som körde för Värmlandstrafik.

P4 Värmland har tidigare rapporterat om den kritik som riktats mot Keolis lönesättning. Enligt både Transportarbetarförbundet och ett par taxichaufförer som hört av sig så har Keolis haft svårt att hitta chaufförer. Men detta håller alltså inte Keolis ledning med om.

Har det varit lätt eller svårt att rekrytera personal?

- Det är inte lätt men jag skulle inte gå så långt att säga att det är svårt.

Enligt facket och en av de chaufförer som P4 Värmland pratat med så skiljer det mellan 3000 till 7000 kronor jämfört med de löner som de tidigare arbestgivarna gett taxichaufförerna.

Hur ser du på kritiken om låga löner?

- Tittar du på det stora flertalet eller genomsnittet så är jag övertygad om att man har samma löner hos oss. Det skulle förvåna mig mycket om vi inte betalade avtalsenliga löner. Vi är en bra arbetsgivare med schyssta villkor och ett väldigt stort hjärta. Jag delar inte Transports uppfattning att löneläget är lägre.

Ni har börjat annonsera efter chaufförer i grannlänen nyligen. Är det för att intresset i Värmland är för lågt?

- Nej, intresset och ansökningarna har ökat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".