Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tre timmar om dagen åt appar

Publicerat torsdag 1 september 2016 kl 10.19
Jenni Laapotti: Trodde det skulle ta mer tid av vardagen
(0:41 min)
Jenni Laapotti, digital medeiastrateg. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Jenni Laapotti, digital medeiastrateg. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

I en studie gjord av Internetstiftelsen lade deltagarna 178 minuter om dagen, knappt tre timmar, på olika appar, främst sociala medier och meddelandeappar. 

Drygt 300 svenskar deltog i Internetstiftelsens undersökning. I genomsnitt lade de 178 minuter om dagen, knappt tre timmar, på olika appar, främst sociala medier och meddelandeappar. 

– Undersökningen kan inte sägas vara representativ för hur svenskar använder sina mobiltelefoner eller ens hur Androidanvändare gör. Men den ger ändå en fingervisning, och med tanke på att den här typen av undersökning saknas i dag tycker vi att en är väldigt spännande, skriver Internetstiftelsen i ett pressmeddelande

Deltagarna i undersökningen har installerat en särskild app som har registrerat hur de har använt sina smarttelefoner. Det handlar alltså inte om uppskattningar utan det är den faktiska användningen som mätts.

Flitigast använda var appar som Kik, Facebook, Snapchat, Viber, Whatsapp, Twitter och Instagram, samtliga i kategorin sociala medier/kommunikation, samt webbläsare och söktjänster. 

Jenni Laapotti är digital mediastrateg på byrån Make my day. Hon är överraskad över resultatet.

– Ja, fast att det är så lite tid. Många av de grejer vi gjort tidigare har vi flyttat över till mobilen. Miniräknare, betalar via mobilen med mera. Med tanke på hur mycket tid vi lagt åt det tidigare på detta borde det kanske ha tagit mer tid av vardagen.

Det är främst sociala medier- och meddelande-appar som används. Hur sociala är vi egentligen?

– Vi är väldigt sociala. När man kollar på den yngre målgruppen så är den sociala världen inom den digitala världen lika "riktig" som vi upplever här, säger Jenni Laapotti

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".