Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så gör klickjakten dig sömnlös

Publicerat tisdag 6 september 2016 kl 15.48
En surfplatta.
Aktiv på sociala medier på kvällskvisten? Det kan påverka dina möjligheter att somna. Foto: ARipstra (WMF), via Wikimedia commons.

Brukar du gå in på sociala medier det sista du gör innan du släcker lampan på kvällen? Nu har forskare upptäckt varför det kan göra det svårare att somna.

I studien från Stanforduniversitetet har forskarna undersökt hur sömnen hos möss påverkas av nivåerna av dopamin i kroppen.

När nivåerna var låga började mössen själva förbereda sig på att sova, och de somnade naturligt vid en viss tid.

Men när dopaminnivåerna höjdes uteblev deras sovförberedelser, och de somnade inte alls.

Sömnforskare Christian Benedict vid Uppsala universitet menar att studien även säger mycket om vad som kan påverka människans sömncykel, eftersom den visar att aktiviteter som frisätter dopamin i våra kroppar kan få stora konsekvenser för våra möjligheter att få en god natts sömn.

En sådan vanlig aktivitet är att kolla om vi fått några likes eller kommentarer på sociala medier innan vi ska försöka sova. 

Christian Benedict menar att det vid sömnproblem kan vara smart att satsa på kvällsaktiviteter som inte ger liknande adrenalinkickar, utan som i stället gör oss lite loja och redo för sängen.

Källa: Ada Eban-Rothschild et al: VTA dopaminergic neurons regulate ethologically relevant sleep–Wake behaviors, 2016, Nature Neuroscience doi:10.1038/nn.4377

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".