Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket vill stoppa telefonbolag

Publicerat tisdag 27 september 2016 kl 13.48
Hör Anna Lingsell rapportera
(0:57 min)
Bild av en telefon.
Konsumentombudsmannen begär att domstolen stoppar bolagets verksamhet i väntan på rättegång. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.

Konsumentombudsmannen drar nu telefoni- och bredbandsbolaget Fastcom inför domstol.

Bolaget har på kort tid dragit på sig ett 60-tal anmälningar hos konsumentverket. Enligt KO ringer bolagets säljare och ger sken av att de är någon form av officiella telefonhandläggare och hävdar att den fasta telefonen stängs av om man inte tackar ja till bolagets erbjudande. Bland mycket annat sägs bolaget ringa till personer som Nix-registrerat sina telefoner och skicka fakturor till konsumenter som inte beställt något.

För att få stopp på bolaget begär myndigheten att domstolen i väntan på rättegångsförhandlingarna beslutar om ett tillfälligt förbud mot företagets verksamhet. KO vill också att domstolen dömer bolaget att betala en halv miljon kronor i marknadsstörningsavgift.

Bolaget själva har uppgett i brevväxling med KO i somras att det kan vara enstaka återförsäljare som har ringt NIX-registrerade konsumenter, något som bolaget inte accepterar. Och att kunder som anmält bolaget till konsumentverket har lösts från sina avtal.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".