Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sociala medier allt viktigare för kommunerna

Publicerat måndag 3 oktober 2016 kl 04.50
Katja Berglund, Grums kommun:"Fler följare på Facebook efter UG:s program"
(4:18 min)
Facebook
Foto: Christine Olsson/TT

Att använda sig av sociala medier inom kommuner blir ett allt viktigare verktyg för att nå ut och föra dialog med sina kommuninvånare.

Av länets 16 kommuner så är det i dagsläget 14 kommuner som har en Facebooksida. I Kils kommun så kommer man att lansera sin sida på Facebook om ett par veckor.

– Vi har satsat hårt på framför allt Instagram och Twitter och jobbat ganska länge med dem. Där har vi kommit en bit på vägen enligt de företag som mäter hur man ligger till i jämförelse med andra, där ligger vi högt upp på listan i Sverige. Så nu känner vi oss varma i kläderna och vill utöka servicen genom ytterligare en kanal, säger Roger Kvarnlöf, kommunikationschef på Kils kommun.

Alla kommuner i Värmland jobbar på något sätt med sociala plattformar för att nå ut till sina kommuninvånare. Twitter, Instagram, Youtube och oftast Facebook på något sätt. De kommuner som inte har en kommunövergripande sida på Facebook just nu är Torsby kommun som kommer att lansera en till våren och Årjängs kommun som kommer att lansera under hösten och årsskiftet. För två veckor sedan så drog Filipstad igång med sin sida. Riktlinjer, vad som får skrivas på sidan, hur man hanterar dialogen och hur mycket personal som ska vara inblandad är det som många av kommunerna brottas med.

– Vi kommer ju inte att tillåta att folk skriver olika förtal, personangrepp, hets mot folkgrupp, sexistiska yttranden och andra slags trakasserier för det kommer vi ta bort. Vi vill svara under arbetstid men om det sker en kris eller någon felanmälan som är viktigt, då var vi det då naturligtvis, oavsett vilken tid på dygnet det är, säger Roger Kvarnlöf, kommunikationschef på Kils kommun.

Grums kommun har haft sin sida sedan 2010 och när Uppdrag gransknings program om Grums sändes så blev sidan mycket uppmärksammad och diskussionerna många.

– I ärlighetens namn så kan jag säga att vi tror att det har bidragit till att vi har så många följare på Facebook, för att det programmet gav också viss positiv skjuts till kommunen och lite jävlar anamma-anda. Vi jobbade så klart aktivt med Facebook under programmet om Grums i Uppdrag Granskning eftersom det var mycket trådar som växte där. Där hade vi bevakning all vaken tid av vår kommunikationsstrateg, säger Katja Berglund, chef för medborgarkontoret och informationsfunktionen i Grums kommun.

I Grums valde man att ta bort inlägg, om det var rena olämpligheter eller personangrepp mot någon efter programmet hade sänts, precis som de gör idag. De tar alltid en skärmdump av inlägget och berättar för den som har skrivit det att de har tagit bort det här inlägget av den här anledningen. Ofta tog man också kontakt med många av personerna som hörde av sig på sidan.

Kommunalrådet ordnade möten där personer som varit aktiva på sidan blev sedda och där man diskuterade missnöjet inom kommunen. Katja Berglund menar att kommunen tog kommuninvånarna på allvar när det uttryckte sitt missnöje. Katja Berglund menar också att det finns utmaningar för det framtida användandet av Facebook.

– Samhället står inför en utmaning i att vi förändrar sättet man kommunicerar med myndigheter och kommuner. Där har vi ett krav på oss enligt förvaltningslag och kommunallag att vi ska hålla ärenden förtecknade och ordnade. När blir det ett ärende på Facebook, när blir det ett ärende på Snapchat och hur för vi in det i våra ordinarie ärendehanteringssystem, det diskuterar vi ganska mycket, säger Katja Berglund, chef för medborgarkontoret och informationsfunktionen i Grums kommun.

Andra utmaningar är att veta vilket socialt medium som blir det nästa stora och hur många kan de vara med på och ifall de ska vara med på alla berättar Katja Berglund och pekar också på att de har trots allt väldigt begränsade resurser i en liten kommun.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".