Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expert: Värmländska kommuner sköter sig bra på sociala plattformar

Publicerat måndag 3 oktober 2016 kl 11.00
Jenni Laapotti: Man bör ta lärdom av de stora kommunerna
(1:06 min)
Jenni Laapotti, digital medeiastrateg. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
Jenni Laapotti, digital medeiastrateg, tycker att många kommuner gör bra ifrån sig på sociala plattformar. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Snart så använder sig alla värmländska kommuner av sociala medier för att nå ut med information och föra dialog med medborgarna. Jenni Laapotti, konsult inom digitala medier, ger kommunerna ett bra betyg.

– En stor del är faktiskt väldigt bra. Karlstad har rankats som Facebooks huvudstad i Sverige i ett antal år nu, säger Jenni Laapotti som är konsult inom sociala medier.

Alla kommuner i Värmland jobbar på något sätt med sociala plattformar för att nå ut till sina kommuninvånare. Twitter, Instagram, Youtube och oftast Facebook på något sätt.

De kommuner som inte har en kommunövergripande sida på Facebook just nu är Torsby kommun, som ska lansera sin sida till våren, och Årjängs kommun som kommer "ut" på Facebook under hösten. Kil finns på plattformen om nån vecka. Och det finns fördelar enligt Jenni Laapotti.

– Det är en bra kanal för kriskommunikation. Det går mycket snabbare att föra dialog med sociala medier istället för brev och telefonsamtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".