Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny bro får kritik

Publicerat fredag 28 oktober 2016 kl 06.00
Christina om nya bron: "Det är ett upprörande sätt att hantera våra skattemedel"
(2:35 min)
Digitalt skapad bild av hur den skulle kunna komma att se ut när man färdas på den.
1 av 3
Såhär skulle bron kunna komma att se ut. Bilden är skapad av WSP/Nuno Arkitekter.
Digitalt skapad bild av bron över älven i dimma.
2 av 3
Såhär skulle bron kunna komma att se ut från håll. Bilden är skapad av WSP/Nuno Arkitekter.
Foto taget på Klarälven norrut från Ishallen.
3 av 3
Klarävlen idag i höjd med Löfbergs Arena. Foto: Louise Gustavsson/Sveriges Radio.

Karlstad kommun har tagit fram en detaljplan på en ny gång- och cykelbro mellan Råtorp och Färjestad, ett förslag som fått mycket kritik från privatpersoner.

Bron är tänkt att bli 290 meter lång, ta fem år att bygga och ha en prislapp på 40 miljoner kronor. Christina, boende på Råtorp och själv aktiv cyklist, är en av dem som reagerat.

– Jag tycker det är ett upprörande sätt att använda våra skattepengar, vi har ju dessutom en bro över Klarälven ett litet stenkast ner, där man nu också bygger en ramp för att förbättra för oss cyklister, säger hon.

Hon är heller inte ensam om att vara kritisk. Hittills har stadsbyggnadsnämnden fått in sju kritiska yttranden om detaljplanen. Några kommentarer är att byggandet av bron "är provocerande", "verkningslöst och ett slöseri med skattebetalarnas pengar" och "lägg ner detta onödiga projekt". Flera ifrågasätter behovet av en bro, men också prislappen, och menar att pengarna istället borde gå till annat.

Bron är en del av Karlstad kommuns cykelplan och Christina tycker att det finns andra områden för cyklister att lägga pengar på.

– Om de är öronmärkta för cyklande, så finns det andra alternativ. Till exempel när man cyklar på Färjestadssidan så upphör cykelbanan norr om Järpetan och där är det en smal, ganska högt trafikerad bilväg som saknar cykelväg. Det skulle vara ett alternativ för att förbättra cykelmiljön för Skåreborna och för oss som cyklar, säger hon.

Ser du någon anledning till att det skulle vara positivt med en bro här?

– Nej, inte som det ser ut idag. Det skulle vara om det till exempel låg en stor arbetsplats på någon av sidorna, någon stor industri eller liknande, men det gör det inte. Det är mest privat bebyggelse. På Färjestadsidan finns ju ishallen, travbanan och djursjukhuset där det jobbar en del, men alldeles för få för att det ska byggas en bro för 40 miljoner, säger Christina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".