Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Kristinehamn

Malte försenad till sonens begravning efter färdtjänstmiss

Publicerat måndag 21 november 2016 kl 04.06
Malte: Gudstjänsten hade redan börjat
(5:45 min)
malte  stensson kristinehamn MS-sjuk färdtjänst
1 av 2
"Jag förstår inte varför det nya bolaget ska vara så mycket sämre. De som hade färdtjänsten innan - de kom perfekt och det var aldrig några problem" säger Malte Stensson med fru Britt. Foto: Annika Ström
ljusets kapell kristinehamn
2 av 2
Malte och Britt Stensson fick inget farväl vid sin sons kista i Ljusets kapell innan begravningen. Inte heller fick de ta emot gästerna. De kom sist. Foto: Annika Ström

När MS-sjuke Malte Stenson och hans fru kommer in i kapellet sitter alla begravningsgäster och väntar.
– Jag skämdes så jag trodde jag skulle dö, säger Britt.

Malte Stenson, 76 år, bor bara ett par kilometer ifrån Ljusets kapell i Kristinehamn. Men det tog färdtjänstföraren nästan en timme att köra honom dit.

– Han åkte runt och hämtade upp fler resenärer. Vi sa till honom flera gånger att vi skulle på begravning men han svarade inte, säger Malte.

– Jag skakade i hela kroppen. Jag var arg. Klockan var två. Begravningen hade börjat och vi satt i bilen, säger Britt

I kapellet satt dotterns familj och undrade var de blivit av.

– Vi ringde färdtjänsten men blev placerade i telefonkö. Efter en halvtimme dök Malte och Britt upp och vi lade på.

På vår facebooksida är det många diskuterar denna händelse. Vad tycker du själv?

Svärsonen Jan Larsson berättar att han blev upprörd.

– Jag frågade föraren varför han var så sen och fick till svar att det hade jag inte med att göra.

Efter gudstjänsten upprepade det sig. Ingen färdtjänst kom så Malte fick sitta i sin elrullstol och vänta efter att alla gäster åkt iväg till begravningskaffet.

– Hela dagen med färdtjänsten var helt absurd., säger svärsonen.  

– Det finns inte ord att beskriva hur det blev. Det finns vissa saker i livet man inte kommer för sent till. Det är respektlöst, säger dottern.

När Malte beställde bilen dagen innan talade han om att det gällde en begravning.

– Vi hade räknat med att vi skulle vara där i god tid så vi kunde ta farväl av vår son vid kistan och sedan ta emot gästerna.

P4 Värmland rapporterade för ett par veckor sen om att klagomålen på färdtjänst och sjukresor tredubblats sedan i somras då Värmlandstrafik lade över tjänsten på ett nytt trafikbolag - Keolis.  

– Jag beklagar det som hänt. Det ska inte få hända och det har vi rutiner för. Kunden har varit tydlig. Vi har gjort fel, säger Anders Wahlén som är trafikchef på Värmlandstrafik.

Han menar att det både är Värmlandstrafik och Keolis förare som gjort fel.

– Vi har lagt en för snäv körning och sedan har föraren på eget initiativ samkört kunden med de efterföljande kunderna utan att kontakta beställningscentralen. 

Vare sig föraren, beställningscentralen i Munkfors, Värmlandstrafik eller Keolis har enligt Wahlén gjort någon intern felanmälan. Det är först efter P4 Värmlands påringning som Malte blir ett ärende.

– Kunden är kontaktad och kommer bli kompenserade med högsta ersättning, säger Anders Wahlén.  

Malte Stenson kommer att få 350 kronor. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".