Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dahlqvist tror att felen rättas till

Publicerat tisdag 22 november 2016 kl 16.05
"Keolis har missbedömt svårigheten med att ta över färdtjänsten"
(5:07 min)
Mikael Dahlkvist kommunalråd i Hagfors Foto: Lennart Nordenstein.
Mikael Dahlqvist. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio..

Värmlandstrafiks styrelseordförande Mikael Dahlqvist (S) är kritisk mot hur Keolis har skött färdtjänst- och sjukresor sedan företaget tog över servicetrafiken i somras.
– Vi är medvetna om problemen.

Vi har tidigare berättat här i P4 Värmland om Malte Stenson som kom för sent till sin sons begravning efter att han tvingats dela färdtjänst med flera andra personer som chauffören hämtade upp på vägen.

Samåkning har blivit vanligare och är ett sätt att spara pengar på, men kunderna hamnar i kläm och Malte och hans fru är så besvikna över att en resa som borde ha tagit fem minuter, drog ut till närmare en timme och gjorde att de missade inledningen av begravningsgudstjänsten.

Malte Stenson är långt ensam ifrån att ha klagat på Keolis. Sedan företaget tog över tjänsten från Värmlandstrafik i somras har antalet klagomål tredubblats.

Värmlandstrafiks styrelseordförande Mikael Dahlqvist (S) beklagar det som hände Malte och hans familj och säger att missödet är fruktansvärt tråkigt att höra. Och han medger att det är många som har hört av sig till honom med klagomål.

– Jag har fått motta både mejl och samtal från ett antal personer, som har varit oroliga och även från chaufförer.

– Jag har följt frågan ingående. Keolis som operatör har kanske missbedömt svårigheten med att ta över verksamheten med tanke på Värmlands storlek och även personalbristen. Och man har missbedömt svårigheten att rekrytera nya chaufförer.

Mikael Dahlqvist berättar att alla synpunkter som kommer in till Värmlandstrafik dokumenteras och att man också på företaget har gått igenom dem.

– Det handlar om förseningar och svårigheter för chaufförerna att hitta till olika adresser. Sedan handlar det också om att chaufförerna har jobbat väldigt tufft på grund av personalbristen.

Tycker ni att Keolis uppfyller kraven på kvalitet som stod i upphandlingen?

– Inte till fullo. Men vi får ha i åtanke att de är nya i Värmland och att det har varit nystartsproblem. Det är klart att vi inte är nöjda, men vi utgår från att det kommer att bli bättre och bättre.

– Vi är medvetna om problemen och låt och nu rätta till svårigheterna som har varit, säger Mikael Dahlqvist.

Upphandlingen med den nya utföraren Keolis var värd en halv miljon kronor och det var i våras som uppdraget gavs till det stora internationella bolaget.

Ska det vara så att politiker som företräder värmlänningar väljer bort de små lokala bolagen i det egna länet? 

- Ja, så är det med den lagstiftningen som gäller idag. Lagen om offentlig upphandling är jättetydlig med vilka som blir vingade i ett  anbud.

Tycker du att Lagen om offentlig upphandling är bra eller dålig?

- Jag tycker regelverket idag inte alls är bra.

En debatt pågår och ett förslag om att förändra lagen är lagt från regeringen och kommer under närmsta månaden upp i riksdagen för beslut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".