Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på modersmålslärare drabbar barnen

Publicerat fredag 25 november 2016 kl 07.30
"Modersmålsundervisning är jätteviktigt för barns lärande"
(1:15 min)
Christine Henningsson, enhetschef mångfald och integration i Karlstad. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio
Christine Henningsson Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio

Omkring 30 barn i Karlstad som har rätt till modersmålsundervisning får ändå inte det för att det är svårt att få tag på lärare.

För att ha rätt till modersmålsundervisning så ska det finnas minst fem barn i kommunen som behöver undervisning i samma språk. Men för att få modersmålsundervisning i något av Sveriges fem minoritetsspråk, det vill säga finska, samiska, jiddisch, romani chib och miänkieli, räcker det med att det bara finns ett barn eller en elev för att kommunen ska erbjuda undervisning.

Men det finns många barn i Karlstad som inte får modersmålsundervisning idag, på grund av att det är svårt att rekrytera lärare, berättar Christine Henningsson, och det är något som kommunen ser allvarligt på.

– Det är sex språk där det finns tillräckligt många barn för att vi ska starta språket och där vi inte får tag på personal. Och det gör att vi har ungefär ett 30-tal barn och elever som inte får det modersmålsstöd eller den modersmålsundervisning som de har rätt till.

Just nu annonserar Karlstads kommun efter ett 30-tal modersmålslärare och under fredagen kommer ytterligare jobbannonser att läggas ut. I höst har ett 90-tal personer varit anställda som modersmålslärare i Karlstad, men bara omkring 40 har en tillsvidareanställning.

Att det ser ut så beror på att många som arbetar som modersmålslärare saknar en svensk lärarlegitimation. Inte sällan har lärarna en lärarutbildning från sitt hemland, men det räcker inte utan de måste komplettera den för att kunna erbjudas en fast tjänst som modersmålslärare. Det handlar om att förstå hur det svenska skolsystemet är uppbyggt och om att kunna arbeta enligt läroplaner och de styrdokument som finns för skolan.

– Modersmålsundervisning är jätteviktigt för barns lärande, inte bara av modersmålet och kulturen kring det land man kommer ifrån utan också för inlärningen och lärandet i andra ämnen. Det är jätteviktigt att stå väl förankrad i sitt modersmål. Så varje gång som vi inte kan ge modersmålsstöd och modersmålsundervisning till en elev eller ett barn så är det en förlust, säger Christine Henningsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".