Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stort missnöje med telefonförsäljare

Publicerat måndag 28 november 2016 kl 11.15
Anna Lindström: "I många fall är de väldigt påstridiga"
(1:36 min)
Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Foto: Bengt Höglind/Sveriges Radio.
Anna Lindström, jurist på Konsumentverket. Foto: Bengt Höglind/Sveriges Radio.

Telefonförsäljning ogillas starkt av många konsumenter, enligt en ny undersökning från Konsumentverket i Karlstad. Fler konsumenter än tidigare ångrar sina köp och saknar förtroende för telefonförsäljare.

För tre år sedan gjorde Konsumentverket en stor undersökning, där nästan alla tillfrågade konsumenter sa att de inte vill bli kontaktade via telefon av företag de inte redan är kund hos.

Nu har Konsumentverket genomfört en ny undersökning med samma frågor. Resultaten visar ännu en gång samma negativa bild.

58 procent upplever att det är lätt att bli vilseledd av telefonförsäljare, mer än var tionde säger sig ha tackat nej men ändå fått en leverans, och bara en procent av konsumenterna är positiva till att bli kontaktade av telefonförsäljare från företag där de inte är kund.

Mätningen visar också att fler konsumenter än tidigare blir missnöjda med sina köp, fler ångrar sina köp och fler saknar förtroende för telefonförsäljare.

Den ihärdighet som många telefonförsäljare visar väcker mycket irritation, berättar Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.

– Det undersökningen visar att de i många fall är väldigt påstridiga. De respekterar inte att konsumentet säger nej i telefon, utan fortsätter att tjata helt enkelt, säger hon.

Varför fortsätter företagen med det här, om det är så impopulärt?

– Uppenbarligen finns det fortfarande pengar att tjäna, och konsumenter hamnar i avtal som de inte har för avsikt att ingå.

Har du några skräckexempel?

– Ja, jag har sett pensionärer som har suttit fast med fyra telefonabonnemang där större delen av pensionen går åt till att betala abonnemangsavgifter. De är ofta förenade med en lång bindningstid på 24 månader. De har i grunden aldrig tackat ja till detta, men ändå sitter de där.

Konsumentverket har tidigare argumenterat för att krav på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning skulle lösa många av problemen. En utredare lade också fram ett sånt förslag till regeringen i maj 2015.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".