Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så ska Karlstadsregionen locka fler turister

Publicerat tisdag 13 december 2016 kl 06.15
Marita Närtell: "Vi ska bli ännu bättre på värdskapet"
(4:58 min)
Marita Närtell, turismsamordnare i Karlstads kommun. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.
Marita Närtell, turismsamordnare i Karlstads kommun. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

Karlstadsregionen ska ta marknadsandelar i kampen om turisterna, bland annat genom bättre värdskap och fler evenemang. Det slås fast i den nya turismstrategi som tas upp i kommunstyrelsen idag.

Turismen är den bransch i regionen där antalet anställda växer snabbast. Så den har stor betydelse för sysselsättningen, konstaterar Marita Närtell, turismsamordnare i Karlstad.

– Inom besöksnäringen har du hela kitet, från lite enklare jobb till väldigt kvalitativa. Det är ett bra sätt att göra karriär på, det kan vara första insteget på arbetsmarknaden och du får jobba väldigt mycket med människor och värdskap. Så det är jätteviktigt med besöksnäringen, säger Marita Närtell till P4 Värmland.

Enligt den nya turismstrategiska planen ligger antalet anställda inom besöksnäringen i regionen på över 1600 personer.

I planen, som nu ska upp i kommunstyrelsen i Karlstad och sen även i Forshaga, Grums, Hammarö och Kil, pekas fyra utvecklingsområden ut. Att stärka destinationen, skapa fler reseanledningar - till exempel fler unika evenemang, att vässa värdskapet och om digital utveckling - som exempelvis mer fritt wifi.

Att öka antalet gästnätter med sju procent per år på den svenska och norska marknaden är ett av målen.

Norrmännen är den största utländska turistgruppen, med kineserna som snabbt ökande tvåa. 2015 ökade antalet kinesiska gästnätter med 75 procent, till drygt 35000 gästnätter.

Men de flesta kineser stannar bara över natten innan de bussas vidare. Ett bra värdskap är nyckeln till att få dem att komma tillbaka och stanna längre, enligt Marita Närtell.

– Vi kan inte påverka researrangörerna, vi har provat, de har siktet inställt på Stockholm. Men det är jätteviktigt att vi verkligen tar hand om dem så att de känner sig sedda och bekräftade. Det handlar mycket om språk, vi kommer till exempel att ha en stadsvandringsapp på kinesiska till sommaren så att man kan gå runt och lyssna på spännande saker om Karlstad.

Jämfört med tidigare turismstrategier har kommunerna jobbat tätare ihop med näringslivet denna gång. 50 aktörer inom besöksnäringen har intervjuats när den nya strategin togs fram.

Någonting som bland annat kommer fram i svaren är att Lerinmuséet på Sandgrund har fungerat som turistmagnet.

– Det vittnar många om, både på hotell och campingplatser, gästerna säger att de kom hit för att de skulle gå på Lerinmuséet. Men när de väl är här åker de runt i Värmland, så det drar till fler aktörer. Jag tror att tv-programmet Vänligen Lars har ökat nyfikenheten.

När regionens styrkor och svagheter listas i planen är annars svagheterna fler. Att det inte finns någon stor upplevelse att locka barnfamiljer med, att kommunerna inte har någon organisation för idrottsturism och att det är dåligt med exportmogna företag inom naturupplevelser är några av svagheterna som nämns.

Frågan är vad en turismstrategisk plan kan göra åt det.

– Man kan ju inte skaka fram något "tjoho, 2017 har vi det här". Men man kan öka arbetet med att få andra att satsa i vår region eftersom det finns väldigt bra förutsättningar. Och man kan lyfta fram allt det vi har och paketera ihop det, för då är det ganska bra, säger Marita Närtell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".